Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrmortis
Halloj alla

Har för lite drygt en vecka sedan införskaffat mig en 855 2.5 GLT, som redan har börjat strula lite. Det läcker nämligen ut glykol/vatten någonstans, men jag vet inte var. Tror ni att det kan hjälpa o byta termostat?

Eller har ni andra tips o ideer?
av Addekarlsson
Tjohejsan! Välkommen till vår gemenskap här. :D

Att byta termostat lär inte laga läckaget, om det inte är termostatpackningen/huset som läcker. Försök hitta vart det läcker, så du får åtgärda felet.

Läcker det så det blir fläckar på marken, så bör du kunna lokalisera felet. Finns där ingen fläck what so ever, så blir det lite bökigare.
Ryker bilen vitt vid körning, så är det antagligen toppackningen som farit, och kylarvätska kommer in i en cylinder, alternativt sprucken topp. Tror dock inte på toppen som första alternativ.

Mvh/ Adde
av mrmortis
Tjo

Tack för snabbt svar! =) Jag ska leta efter fläckar under dagen, kollade nyss runt behållaren men där fanns inga fläckar. Hittar jag felet så återkommer jag med orsaken, fortsätt dock att lägga in flera tips.
av Addekarlsson
Ser du inga fläckar bara så där när motorn är kall, låt bilen stå en liten stund på tomgång när du kört motorn varm. Då blir kylarvätskan varm, expanderar, vilket ger högre tryck. Då bör en läcka ge sig till känna. :D

Annars är det ju till att följa alla kylslangar och leta manuellt så att säga. Hittar du fukt nånstans, men inte ser vad det är för typ av vätska, smaka på det. Dutta lite på tungan bara, inte dricka! Smakar det sött i mängder, så är det glykol.
Att tänka på, glykol är oerhört farligt att förtära, så vad du än gör, bara smaka av det på tungan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Crapgame
en sak jag skulle villa tilläga.OM du får in de i kupen och på mattorna som de hände för min brossa.Så finns de risk att golvet rostar(eller vad de kallas:P)
av mrmortis
En liten uppdatering bara...

Testade att köra den varm för att sedan kolla efter lekage, det "pös" ut lite luft från den övre slangen, nedanför locket till kärlet. Sprang o köpte tätnings/packningsmassa men vid isärplockning så visade det sig vara kärlet som var sprucket. Så det var bara till att beställa ett nytt kärl och hoppas att det löser sig.

Tack för tipsen!
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]