Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Volvo V70 L, -97. Passagerardörren går ej att öppna från insidan, handtaget har låst sig. Går att öppna från utsidan, centrallåsmekanismen samt låsknopp fungerar. Har letat på forumet och hittat alla möjliga kombinationer av lås och handtag som kärvar, just detta har jag ej kunnat få något svar på.
-Mekaniskt baklås som kräver nedmontering av dörrsidan?
-Elektriskt fel? Osannolikt?

Tacksam för Era förslag till lösning!

/Andreas
Enda sättet är att ta bort dörrsidan och se vad som hänt, troligen något som är galet med länkaget mellan handtag och lås.

Mvh GK
Nu är problemet löst!

Handtaget i dörrpanelen är förbunden till låsmekanismen med en Wire. Dito fäster till handtaget på samma vis som handbromswiren på en cykel, dvs en cylindrisk metall-fot i änden av wiren ligger försjunken i ett fäste. Just denna metall-fot hade rubbats några millimeter ur sitt läge, och låste wirens rörelse. Handtaget blev således stumt.

Det inträffade borde kunna drabba samtliga dörrar. Enkelt avhjälpt som ni förstår, vet dock inte säkert hur man skulle förhindra att baklåset återkommer. Superlim??? Förslag???

Det svåraste med demontering av dörrsidan var att lossa listen runt handtaget. Borde dessutom läst senaste inlägget innan jag skred till verket, det rekommenderade verktyget hade nog kommit väl till pass för panelen!

Trevlig Påsk!
Undrar om det inte kan förebyggas med smörjning av rörliga delar fö det kan vara kärvning som åstadkommit problemet.

Mvh GK
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]