Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tja!

Hjälper kompisen med hans 855 T5 -94... ABS:en har lagt av på bilrackarN och det närmar sig besiktning...

Vi började med att felsöka alla givarna enligt lite äldre ABS-trådar, i hopp om fel där, men alla givarna var felfria både resistans och spänningsmässigt ( tyvärr? ) så vi klurade ut att det gick att läsa ur felkoder på 94:an...

fick 442 och 144 ( om jag minns rätt ), det var i alla fall hydraulmodulatorns tryck lågt och överhettade bromsar ( endast tracks/ 4wd ). Den senare koden är med andra ord ett litet mysterium varför den är med...

Men i alla fall, hydraulmodulatorn, vad f*n är de för något? Min kvalificerade gissning är att det är själva "abs-klumpen", eller åtminstone pumpen i den? Klumpen sitter ju så bra till, under abs-boxen och allt så det är ju lite svårt att se...

Är det bara att kirra en beg på skroten och testa att byta hela skiten ( om det nu är denna det gäller ) då eller är det något annat man ska göra?
Är det bara att skruva bort, skruva dit nya och lufta bromsarna sen?
Måste klumpen vara från turbo/T5 eller passar det från sugis också?

tack på förhand // Krille
av *pettson*
Ibland är det spännande att läsa vilka slutsatser man dragit av felkoder.
Det är lite som att göra ett helt duntäcke i det här fallet av en enda fjäder.
För ni har bekymrat er om att nolla felkoderna och sett om dom återkommer? Det är och förblir ALLTID nummer ett i åtgärd.
Hursomhelst..
Ni har er kvalificerade gissning. Så då drar jag min här..
Tracks ja, det är antispinnsystemet. En variant av diffbroms som använder ABS systemet. Styrdonet säger att antispinn jobbat sålänge att det fanns risk för överhettade bromsskivor. Styrdonet har satt en felkod för att indikera detta. Det här är ju en bra indikation, den kan inte sättas om inte ABS systemet har fungerat.
Nolla felkoden så är den borta. Men den återkommer igen och igen om man väljer att misshandla antispinnsystemet. Den är en markering på just detta för servicepersonalen som brukar ta hand om bilarna. Visst är antispinn systemet till för att användas, men det händer verkligen inte på en gång att denna kod sätts.
Sen kom vi till kod 442, ja den är lite speciell, och av hela felorsakslistan som är ganska så lång, så kom ni fram till den ultimata ultraovanliga metoden. Men helt utan att lista varför?
För om det var så att hydrualdelen var kass så visst hade ni märkt det.
Eller ja, ni har ju inte den fungerande så det är ju inte så lätt så att säga förutom den obefintliga bromsen på bilen. DET borde vara ganska lätt?
Den berättar nämligen för er att bromskretsen har lågt tryck och den skulle varnat genom att börja surra när pedalen slog i botten på golvet där i runt en sekund. För den måste nämligen dit för att sätta koden.
Vad styrdonet registrerat är att pedalen gått i botten och förblivit där. Den har inte gått tillbaka av trycket. Med andra ord bromslös bil.
Sen kan det ju vara så att koden inte är sann, anledningen till detta ligger i möjligheten att det är pedallägesgivaren som gett upp.
Dom absolut vanligaste sakerna som skapat denna koden lägger jag i lista nu..
*Bromsvätskeläckage i systemet, alltså läcka som går utåt. Det blir då en pedal som går i botten.
*Luft i systemet. Man får inte upp tryck och den går i botten.
*Defekt huvudcylinder. Pedalen fungerar inte som tänkt.
*Defekt pedalsensor. Pedalen fungerar som tänkt men sensorn fungerar inte.
Efter 10 möjliga åtgärder till så finns hydrualdelen..

Sist men inte minst.. nån har haft ett problem med bilen. Lagat detta, kanske genom luftning, med tändning på i ett oförsiktigt ögonblick och inte släckt felkoden efter reparationen...Alltså första man ska göra.. RADERA och se om det återkommer.
Oj det där var lite matnyttigt för den okunnige! "Min kvalificerade gissning" var just bara en gissning, har liksom inte den blekaste men jag läste pump och lågt tryck = taskig pump eller liknande helt enkelt

En liten fråga: Nollas koderna om man lyfter batteripolerna? Vi gjorde nämligen det när vi mätte givarna, och sen när vi startade upp bilen igen så tändes lampan igen, kollade koderna och fick fram det här... Testade att radera koderna med dosan men vet inte om jag fick något resultat, kollade av alla koderna, tryckte knappen ca 8 sekunder men lampan förblev liksom inte tänd som den ska vara? Tryckte 8 sekunder igen. Kommer inte ihåg om jag fick 111 efter det sen, menmen får göra ett nytt försök nu när vi vet mer!

Ska göra ett nytt försök och ta bort koderna och kolla om det är nå fel på bromssystemet...

Tack för hjälpen!
Du hade så rätt så!

Lyckades radera felkoderna ordentligt och nu fungerar ABS:en som den ska. Likaså märkte jag att det verkar vara lite luft i bromsen då det krävs lite dubbeltramp, så det är troligen felet!

Det enda jag är lite fundersam över är "antispinnet", det finns alltså på 850? Trodde det bara fanns på s/v70.... Därför jag var lite fundersam till 144 koden....
av *pettson*
TRACSs var tillval på 850s T modeller. Trots att det var tillval så levererades nästan alla med detta.
Du ser.. att coola ned sej och sätta sej in i system lönar sej.. :wink:
av *pettson*
bensinskalle skrev:Går de kanske att koppla ur på något bra sätt? Känns ju rätt värdelöst att bromsarna ska överhettas varje gång polarn lägger lite lakrits :mrgreen:
Ett sätt är ju att trycka på knappen så den läggs ur. Det står ju i bilen bruksanvisning.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]