Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alfredo skrev:Jag hade en gång ett liknande problem, verkstan tog bort locket och körde in tryck luft så hittades läckan som var i en slang till värmeelementet
kollar kärlet imorn sen kanske man får kolla ett komptest då om de nu inte skulle visa sig att det är kärlet....
av *pettson*
Lindavolvo skrev:är det inte bäst att plana toppen då? vet ju inte om killen innan mig har kört bilen varm.....
NEJ!!!!! förlåt om jag skriker..
Mät upp toppen, är den utanför spec så plana den, men planar du och gör den korrekt så kan den alltså ta i ventilerna vid första start. Är den innanför så låt bli att göra annat än att göra packningsytorna rena. När du gör rent toppens packningsyta mot blocket så använd bara ett bryne. Använd kristallolja att skölja den i så släpper aluminiumen så fint och brynet håller sej rent. Kör bara tills alla rester är borta.
Det är nämligen så att toppen får vara väldigt skev, mer skev än du någonsin får plana den. Det är aluminium så den rätar snällt upp sej när man drar den. Legeringen ifråga tål den typen av behandling utan att spricka. Mäter du längs med toppen så får den ha bågnat upp till 0,5mm mäter du tvärsöver toppen får den ha bågnat upp till 0,2mm. Max planing totalt som överhuvudtaget får tas innan toppen räknas som icke renoveringsbar är 0,3mm. Därav min åsikt om planing.
Jag har på mina år sen vitblockaren kom varit för totalt 4 toppar som skevat ur kontroll så att säga.
I väldigt många fall är problemet nåt som verkar vara ett fabriksfel. Topplocken har inte korrekt dragna bultar ifrån början, eller så lossnar dom med åren. Ungefär hälften av bultarna är ibland så lösa att man faktiskt inte behöver verktyg för att lossa dom. Åtgärden är i stort sett alltid att göra rent från rester och göra det kliniskt rent från fett, plocka på ny packning, montera nya bultar och dra allt med korrekt moment med bra momentnyckel. Sen är problemet ur världen i många år till. Det behöver alltså inte bli så j-la dyrt som dom flesta verkstäder lyckas sälja in hos kunderna.
Jag har inte förstått riktigt om det är okunnighet eller om det är ett sätt att sälja tjänster.. Är det okunnighet så är det inte svårt att beställa volvos renoveringshandbok för ett par hundralappar..
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]