Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kaoz
Har skaffat mig en v70 tdi-97 som jag tycker knackar som fasen. Den har väldigt ojämn tomgång. Drar närmare 2 liter milen.Den axar hyfsat till 100 km/h sen är det nästan stopp. Har än så länge bytt LMM till en som allafall fungerade i förra bilen en likadan. och har bytt luftfilter. Sen är det frågan var man ska fortsätta har letat läckage men inte hittat nåt. Tips och råd från nån kunnig emottages tacksamt
av Dickan
om den knackar som fan är det ju inget bra täcken. kollat om där ligger felkoder? byte av olja o sånt skadar nog inte. lambdan kan med göra så den drar en del men 2 liter milen är rätt mycke för disel. så mue drar min bensinare när ja kör hårt som fan. när den hade knas på lambdan
Användarvisningsbild
av popeye65
Min var svårstartad i vintras när det var -20 grader och det var pumpen som stod rätt så mycket fel, annars så gick den bra och drog ca 0,7 blandad körning, efter inställning utav pumpen så drar den 0,63 blandad körning, uppmätt mellan tankningar.
När lamdan på min gamla 745:a var kass så drog den också en massa bensin ca 1,7 liter mellan tankningarna.
Jag hade chansat på lamdasonden och sedan gjort en dynamisk pumpinställning, kostar 750 på volvo.
av Kaoz
Har nu försökt göra allt som bara går och har fått ner bränsleförbrukning till 0,8 l/m. Men fortfarande så går den ojämt på tomgång. Den kan gå hur bra som helst nån minut och sen börjar den bluddra och knacka lite så håller det på.Uppe på Lmm sitter nån typ av ventil med en kontakt och tre slangar en går till wastegate en till slangen som går ner till turbon och en till slangen som går till luftburken. Vilken jag än tar bort så är dety oförändrat ska det inte hända nåt? Likaså när jag tar bort slangen till EGR så händer inte nåt. Hoppas nån kan hjälpa mig att stoppa fortplantningen av gråa hår! :lol:
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]