Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dickan
ja har lyssnat hade av "skyddet" för turbon för kolla wastegaten o så
den viner inte eller något sånt. utan verkar helt frisk. kan det vara så enkelt att ecun är körd?
av *pettson*
Dickan skrev:ja har lyssnat hade av "skyddet" för turbon för kolla wastegaten o så
den viner inte eller något sånt. utan verkar helt frisk. kan det vara så enkelt att ecun är körd?
Av alla fel som kan vara så är det som vanligt elektroniken som får stå skuld. Det är ju inte särskilt vanligt att en ecu går i kollaps och ENDAST sabbar ditt laddtryck men fungerar normalt i övrigt. Jag har aldrig ens hört talas om det någonsin.
Först av allt så kommunicerar motorns styrdon med lådans. Såå finns det några lagrade felkoder för lådan? LÄs och radera, åtgärda om det är riktigt fel
Sen var det här med felkoder i motor, inga mer koder, det är ju bra, men raderades dom gamla? För med satta koder så får du grundladd oavsett om koden är aktuell eller inte.
Koll av magnetventilen, tyvärr ger inte alltid fel på den nån kod. Dom självdör ändå ibland på så sätt att den är elektriskt hel, men den utför inte sitt jobb fysiskt. Det är en detalj som man nästan alltid får skifta med en annan i kontrollsyfte.
Kontroll gjort på dumpventilen
Kontroll gjort på Wastegaten på avgassidan? Kontrollerat så staget sitter på, att inte turbon är skadad så klaffen är trasig och har släppt?

Hur din bränsleförbrukning ser ut efter ett par minuter är totalt ointressant eftersom du momentant kan få bilen att dra upp till 5liter/mil. Snittet blir då skyhögt om du bara kört låt säga 2mil och därmed så räcker enligt beräkningen inte en tank till nånting. Efter 10 mil eller nåt så normaliseras den statistiken beroende på gasfot så att man får en rättvisare bedömning.
av Dickan
jo sant som du säger. jag har med vol-fcr nollat koderna som fanns innan så där är inga koder lagrade. jag hade av skyddet på turbon och den sitter ju fast. ja skulle ta av turbon men eftersom ja fick mer jobb så sket det sig. får se om ja kan mecka av den nu i helgen om det kan vara den. man hoppas ju inte det. men borde inte laddet fladra om det är någon läcka eller likande? det kan ju inte ladda 0.3 jämt o fint om något sånt är fel? det är precis som den är i "fel" läge. men hur man får bort det skitet vet ja inte eftersom inga koder är kvar i boxen. ja har plockat bort batteriet i 1 timme. (medans ja mecka av allt skit för felsökning) ja tror ja ska åka in på volvo eller annan verkstad för att spara mig tid. eftersom okunskap inte hjälper så mue.
av Dickan
Troligtvis löst problem.. spjälhusslangen va sprucken på undersidan. har limmat och tejpat den nu är det nästan uppe i 0.5 får se nu nästa vecka när ja får ny fräsch slang..
av Dickan
spjälhus slangen bytt.. tomgång bra. och bilen blev mycket piggare... meen. laddar 0.4 knappts 0.5. vad kan mer störa? ska tryckslangen vara hård hela tiden vid jämn gas? ja får undersöka om där finns fler läckor. den gamla spjälhusslangen va i väldigt dåligt skick...
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]