- ons 30 mar 2011, 22:10
Jag har köpt en V70 -98 här hemma i Belgien för att ha för körning Bryssel - Kalmar men det är en maffig engångsavgift att registrera den pga högt koldioxidsläpp (tror det ligger på 208 gram, vilket ger 850 euro í regional koldioxidstraffavgift). Sedan är den årliga skatten inte så hög. Alternativet är att registrera den i Sverige där jag har sommarställe och där den kan stå långa tider. Har nu använt ett par timmar för att försöka lista ut vad skatten skulle bli men klarar det inte. Bilen väger enligt en typgodkännandet 1648 kg. Motorn är VW D5252T cyl volym 2461. Finns det någon vänlig själ som kan tala om i vilket härad skatten ligger?
Nästa fråga: Kan gärna lastbilsregistrera bilen eftersom jag har andra bilar att köra passagerare i. Galler får jag tag i. Lönar det sig fortfarande att lastbilsregga och går det? Vad skulle skatten hamna på då? Till ekvationen hör att försäkring är mycket dyrare i Belgien än i Sverige.
Stämmer utsläppssiffran 208 gram? Om jag byter från min nuvarande 965 -91 bensin till V70 diesel så har nog dieseln lägre utsläpp och då kan jag nog slippa engångsavgiften här. Mycke räkna fram o tillbaka. 965-an kan få gå på landet i Sverige istället som ett alternativ.
Nästa fråga: Kan gärna lastbilsregistrera bilen eftersom jag har andra bilar att köra passagerare i. Galler får jag tag i. Lönar det sig fortfarande att lastbilsregga och går det? Vad skulle skatten hamna på då? Till ekvationen hör att försäkring är mycket dyrare i Belgien än i Sverige.
Stämmer utsläppssiffran 208 gram? Om jag byter från min nuvarande 965 -91 bensin till V70 diesel så har nog dieseln lägre utsläpp och då kan jag nog slippa engångsavgiften här. Mycke räkna fram o tillbaka. 965-an kan få gå på landet i Sverige istället som ett alternativ.
- By KalleJ