Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
Problemet är som rubriken lyder. Bilen har gjort av med ungefär 1,5 liter olja under dom senaste 2 månaderna.
Den har snart gått 29000 mil och jag funderar på om det finns ngt välkänt ställe som oljan tar vägen (Typ om turbon börjar ge med sej eller ngt. har dock ej sett ngn blårök :???: kan den rinna rätt in i intercoolern?? ). Utåt sett så är det enda synliga oljeläckaget det som kommer från styrservooljans behållare. Där kan det vara rätt så blött, även så att det syns på marken.
Jag har bara skruvat med B230 motorer innan så jag uppskattar all hjälp från er som är vana vid femmor :)
Har inte börjat plocka isär någonting än utan jag tänkte kolla lite först om det är någon som har något bra förslag på vart man skulle kunna börja :) Tacksam för svar!
av Volvoolsson
Ska tillägga att det är ett problem som uppenbarar sej "då och då" :wink: Körde igår 10 mil med bilen, och det har inte rört sej för fem öre på stickan. Likadant var det när jag precis hade köpt bilen då vägen hem var 90 mil lång......drog inte en droppe! Och om någon lustigkurre nu frågar varför jag köpte en bil 90 mil bort så kom ihåg att det var inte det jag ville diskutera..... :wink: ! Men som sagt: Är det någon som har en idé så hör av dej!
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kolla ifall du har fått in olja i kylvattenbehållaren.
Min 850 hade läckage i motoroljekylen. Fick byta kylaren.
Om det nu är samma för din S70 .....
Om turbon börjar läcka borde du ha blårök ....
av Volvoolsson
Ska be någon åka bakom och kolla om den blåryker. Var ute och grävde lite i snön igår :D och då vart det ju lite mer varv på motorn, och idag när jag kollade oljenivån så hade det sjunkt lite...så känns som att oljan försvinner när turbon får jobba! Har dock inte någon olja i kylarvattnet :) Men ska kolla upp blåröken som sagt så får vi se sen :)
av Volvoolsson
Ja man kanske skulle kolla upp vevhusventilation? Var ute och åkte igår med en polare i bilen bakom, jag tryckte på riktigt ordentligt flera ggr, men det syntes inte ngn blårök för fem öre :???: rinner den rätt in i IC:n tro?
av *pettson*
Först och främst är oljefällan ett skämt på volvo upp till nya karossen, den separerar väldigt dåligt. Sen släpper man ut vevhusventen på insugssidan i turbon. Vilket var ett enormt enkelt drag vi konstruktionen, där är det ju alltid sug, men oljan som följer med hamnar i botten på intercoolern för att sen droppa ut. Så till sist är ingen turbo helt tät mot oljan, den sipprar sakta ut på avgassidan, även om vi pratar om väldigt lite.
Lägger vi till 29000 mil på mätaren så är cylindrarna numera lite koniska.
Sammalagt tar den då olja utan att det är magiskt. Enligt spec är 1 liter på 100 mil sista godtagbara oljemängden innan renovering.
Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]

Hydroscand svarade faktiskt och de har slangar s&a[…]