Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palvi
Sist jag besiktade så fick jag dessa avgasvärden:

CO 8,0 (0,5) HC 526 (100)
CO 2500 9,9 (0,3) LAMBDA 1,50 (0,96-1,04)

Det var den tredje sonden jag stoppar i och jag har fortfarande kvar felkoden samt avgasvärden som är sämre än någonsin!

Jag har mätt med multimeter och den här sonden verkar död.
Gul sladd, (signal) 4,92 volt med kall som varm motor. Varvar jag lite så står den kvar på 4,92 men sticker ner till 1,5v vid avslag på gasen. För att sedan gå tillbaka till 4,92v inom någon sek.
Vad jag förstår så ska värdet pendla och inte vara fast på 4,92 så jag antar att den här sonden är kass.
Den svarta sladden visar 4,92 hela tiden.

Sen när jag mäter förvärmingen så visar den vita sladden 14V när jag står på tomgång.
Den röda visar 12,5V på tändningen men när jag startar så går den ner till 0,5 på tomgång och vandrar upp till 3V.Varvar jag lite så går han ner till 2,5-2,6V och så fort jag släpper gasen så går han snabbt tillbaka till 3V.
Är inte det felkatigt? Skall den inte hålla 12V hela tiden?

Har testat att ohm mäta förvärmningen mot lambdasond, visar 5,9 ohm och det visar alla lambdasonder jag har liggande här förutom en med lägre värde.-. Skall man kunna mäta ohm mot databoxen också? Fick det ej att fungera.
Testade med batteri bortkopplat, mätte mellan stiften i signalkontakten mot motorn, ingen utslag och samma i andra kontakten som är till förvärmingen. Testat med både databox i och databox urkopplad.
Tack ni som tar er tid att läsa :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, så här:
Sonden är 7/15 längst ner
1 förvärmning, har 12 V från systemrelät när tändningen är på.
2 förvärmning, jordas av styrenheten. Antagligen inte förrän motorn är igång, men på t ex en 740 är den jordad direkt.
3 signaljord
4 signal.
Bild
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]