Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palvi
Jag har problem med min volvo som somliga kanske läst i min "lambdasond tråd".
Bilen är en 850 från -93 med en motor som heter B5252FS. 2,5L 10V.

Efter mitt tredje lambdasond byte och min fjärde underkända besiktning så börjar man känna sig lite knäckt.
Jag vill verkligen inte ge upp utan fixa det här själv. Och jag önskar mig lite tips på hur jag skall gå vidare i felsökningen.

Första ordinarie besiktning gav mig dessa värden:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes)
CO 2,8 (0,5) HC 445 (100)
CO 2500 5,3 (0,3) LAMBDA 0,85 (0,96-1,04)

Efter det kollade jag felkoder och fick fram 2-1-2 lambdasond, signal saknas/felaktig.
Fixade en begagnad orginal sond men felkoden kvarstod och jag trodde den var trasig så jag köpte en från biltema och fick med denna dessa värden:

CO 0,0 (0,5) HC 004 (100)
CO 2500 1,2 (0,3) LAMBDA 0,96 (0,96-1,04)

Nästan där! men fick sedan höra att biltemas lambdasond reglerar för långsamt.
Därför köper jag en begagnad volvo org. från skroten och får dessa värden:

CO 0,1 (0,5) HC 141 (100)
CO 2500 2,4 (0,3) LAMBDA 0,92 (0,96-1,04)

med denna sond får jag även felkod på förvärming. Antar att den är kass så jag köper ytterliggare en från skroten.
Och får dessa värden:

CO 8,0 (0,5) HC 526 (100)
CO 2500 9,9 (0,3) LAMBDA 1,50 (0,96-1,04)

och där är vi nu. Nu tyder lambdavärdet på att bilen helt plötsligt går magert. Efter fyra lambdasonder så har jag ju svårt att tro på att det skulle vara den som är problemet, även om jag får felkod på den. Eller kan man ha sån otur?

Nått annat man kan kika på? Sitter ju någon givare som mäter luften i insugsröret, istället för en LMM om jag fattat det rätt. Kan det va nått att kika på?
Börjar bli deprimerad av den här bilen.
Jag läste igenom din lambdatråd och undrade över en sak, kollade du lambdans anslutning och kablar ända tillbaka till boxen? T.ex. ohmmätt mellan kontaktstycket i motorrum och stift på boxen.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Jag läste igenom din lambdatråd och undrade över en sak, kollade du lambdans anslutning och kablar ända tillbaka till boxen? T.ex. ohmmätt mellan kontaktstycket i motorrum och stift på boxen.

Mvh GK
Hej GK,

Nej jag kollade bara så det kom volt i kontakterna. Och det gjorde det, 12V i ena som är till förvärmningen och 5V i den andra kontakten. Men det är ju totalt 4 kablar så man borde väl kanske ohm mäta dem.
Jag är inte så duktig på el men jag skall göra ett till försök. Vet du vad jag skall ställa in multimetern på för mätområde. Och hur många OHM jag bör ha? Jag har en sådan här: Bild
....Tänk bara på att du bör lossa kontakten till styrboxen innan du Ohm-mäter eftersom multimetern skickar ut en liten ström vid Ohm-mätning,och givetvis haka av en sladd på batteriet innan isärtagning. Du borde du kunna ohm-mäta förvärmningen på sonden,röd och vit sladd(lossad kontakt) mät mot sonden borde vara ca 3 Ohm vid kall sond ca 13 vid varm. Sedan har du en svart och en gul sladd som går till typ en form av motstånd i sonden som ändrar värde efter hur varm sonden är och som då styrenheten läser av och därmed beräknar bränslemängden. Svårt hitta uppgift om din sondtyp men verkar som du ska ha närmare 5 volt vid kall motor sedan ska den växla mellan ca 2 till 5 volt,ska nog inte sjunka under 2 volt. Bortåt 5 volt lika med fet och troligtvis bra värde vid ca 2,5 volt varm. Prova att mäta på den gula sladden sedan på den svarta om det inte funkar,kontakten ska vara inkopplad. :o
gnestakalle skrev:Jag läste igenom din lambdatråd och undrade över en sak, kollade du lambdans anslutning och kablar ända tillbaka till boxen? T.ex. ohmmätt mellan kontaktstycket i motorrum och stift på boxen.

Mvh GK
Tack ni som ger mig lite instruktioner, uppskattas verkligen.
Hur menar du ohmmätt mellan kontaktstycke och stift på boxen? Ska jag mäta på nått stift i databoxen?
Ni kan väl svara i "min lambdasond" tråd.
Startade den här tråden i syfte att avhandla mer om felsökning av avgasvärden än rent lambdasond mätande. Så det lämpar sig bättre att skriva här när det gäller lambdasond:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]