Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nu vet jag inte hur expertis är i dina ögon. I mina ögon är det lätt att verifiera om en turbo är glapp och har gått hädan, det är lika lätt att se om det är olja i främre röret. Lyckas man laga en sån med en flaska mystiskt medel så är det inte bara en världsnyhet utan nånting som kommer att ändra människans historia i många år framöver.
Eller så var inte den där expertisen så expert så att säga, utan felet var ett helt annat.

Nåt jag varit ute för är när en *flaska magi* fått oljerök i en T5 att försvinna..
Magin bestod i en flaska med potentiellt dundermedel och ny olja+ filter.
Menar efter oljebytet med dundermedel så rök den ingenting. Det tog bara 10-15 minuters körning innan den slutade ryka helt.
Stefan som han heter var i extas, jävlar vad det var bra, massor med verkstäder hade tittat på bilen och ingen hittade varför den rök.
När man jobbat några år så funderar man på varför det är så inihelvete med olja i urtappningskärlet som står vid bänken, antingen är kärlet litet så det ser mycket ut eller så är det mycket olja, nåt som inte direkt går att säga med ögat, hursomhelst så drog det till sej intresse från min sida..
När man mäter upp det så är det 5,9 liter olja i kärlet. Notera att när man tappar ur bilen så får man inte ur all olja.
När man frågar så var kärlet tomt innan han tappade ur. Alltså inget som var kvar i det.
När han fyllde i nya oljan så gick han efter stickan. Han vet dock inte hur mycket olja han hällt i ändå, men det viktiga var ju att han fyllt efter stickan, den stod mellan min och max exakt.
5,9+ liter är iallafall tokfel som oljemängd när man tappat ur, det är alldeles för mycket olja, den hamnar i vevhusventilationen och sen blir det blårök över nejden. Varför ingen kollat det kan man undra däremot.
När inte bilen var överfylld så rök den heller inte mer.
Bilen har inte rykt mer nu framöver heller vid olika oljebyten (han byter på 750mil) heller trots att inga mer flaskor är ihällda.
Det var ju inte helt otippat heller..
Användarvisningsbild
av Erico
*pettson* skrev:Det var ju inte helt otippat heller..
Man kan gissa att nån slagit i för mycke olja, ja, eller så kan man fortsätta gissa. Var det verkligen 5,9l olja i byttan eller 5,9l mörk oljeliknande vätska som i verkligheten var 4,5l olja uttspädd med 1,4l bensin? Och skulle det kunna bero på att en kolvring som suttit fast för att sedan sedan lossna pga, ett magiskt medel som verkligen funkar??
PÅ MIN BIL FUNKADE DET I ALLA FALL :-)-)
av PTV
Volvo sålde själv en produkt på sina hyllor som skulle minska det hydrauliska ventillyftar slamret som plågade min en gång skramliga 850.Funkade över förväntan bra.Kan inte påstå att det är bluff när något verkligen visar sig ge ett positivt resultat.Finns väl heller ingen vettig människa som helrenoverar en något sliten 850 motor i en bil för några tusen i värde om ett medel för några hundra kan uppvisa en rejäl skillnad.Om man inte har en egen sedelpress möjligtvis. :D
av *pettson*
PTV skrev:Volvo sålde själv en produkt på sina hyllor som skulle minska det hydrauliska ventillyftar slamret som plågade min en gång skramliga 850.Funkade över förväntan bra.Kan inte påstå att det är bluff när något verkligen visar sig ge ett positivt resultat.Finns väl heller ingen vettig människa som helrenoverar en något sliten 850 motor i en bil för några tusen i värde om ett medel för några hundra kan uppvisa en rejäl skillnad.Om man inte har en egen sedelpress möjligtvis. :D
Jodå medlet fanns på fords disk först. Då dessa skramlade enormt. Fungerade kalasbra, men inte som rengörare, det kläggade bara i så att när trycket en gång byggts upp så kom det aldrig mer ur. Eller det var vitsen med det. Medlet finns fortfarande kvar i fords gömmor som extremt giftigt, det blev nån sorts nödåtgärd att slå i för att slippa stå för sina garantier. För.. garantibilar fick det i första hand på den tiden. Tills det uppdagades och man fick byta tryckare på dom istället.
av pussel
Det blev en intressant debatt. Frågan kvarstår vad ni har för synpunkter om att koppla på en extern rerngöringsanläggning som pumpar runt kemikalier i oljekanalerna och förhoppningsvis avlägsnar beläggningar en sk
engineflush? Bra eller dåligt? Tackar för alla inlägg.
av *pettson*
pussel skrev:Det blev en intressant debatt. Frågan kvarstår vad ni har för synpunkter om att koppla på en extern rerngöringsanläggning som pumpar runt kemikalier i oljekanalerna och förhoppningsvis avlägsnar beläggningar en sk
engineflush? Bra eller dåligt? Tackar för alla inlägg.
Vi kan väl säga som så att det finns ingen som rekommenderar engineflush mer än återförsäljarna av tjänsten. Går du ut på youtube så finns det gott om klipp där företagen som byter olja (stor buisness i staterna) sålt in det på amerikanska marknaden som det vore nåt som biltillverkarna förordar, ingen biltillverkare godkänner förfarandet och ingen rekommenderar det. Det är också gott om motorras efteråt och ingen vill stå för dom.
av *pettson*
pussel skrev:Tack för svaret. Du bekräftar det jag länge har misstänkt.
Som sagt sök på youtube och se själv och bilda dej en uppfattning. Det har varit stora nyheter i staterna med sånt här.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]