Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GlennKvarn
Okej, skrev lite i min förra tråd om problem med motorelektroniken, två felkoder visade att det va fel på motortempgivare.

Jag som aldrig gjort så mycket med bilar har lite frågor, tror ni jag kan göra det själv som nybörjare? I så fall, tar jag gärna en liten guide, gärna med bilder, då min gördetsjälv-bok inte skrivit något om hur man gör detta. :(

Vilka delar behöver jag och hur mycket bör dessa kosta?

Och om ni nu tror att jag får problem, hur mycket är det värt att betala en verkstad för att göra det åt än? :)
av dalldall
tar inte många min att byta, har för mig jag plockade av termostathuset med, det övre, det e ganska trångt där.
av GlennKvarn
Enligt skruvat.se har de inte den till 850.. Den lokala Mekonomen har inte heller en sådan.. Vart tror ni man kan få tag på en enklast..?
Användarvisningsbild
av Taxen47
Vad sade felkoderna?Ibland kan det räcka med att byta termostaten först,för att se om det blir bättre.Vilken årsmodell har du?Upp till -95 kan du kolla felkoder själv.
Användarvisningsbild
av Nexus
varför inte hålla sig till den första tråden så folk vet vad som tidigare är gjort??? blir lätt rörigt om man skapar flera trådar.....
Tempgivare finns ju köpa överallt till din bil det gäller bara veta vad man ska ha för något :idea:
av GlennKvarn
Ledsen om jag rört till det med att skapa fler trådar, jag är inte bara ny på bilar utan även ny här och tänkte att det skulle vara bättre med en ny post med rätt titel. Nästa gång ska jag dock hålla mig till en post och inte skapa fler.

Jag (i egenskap av nybörjare) tror mer att det är själva givaren som ger fel och inte termostaten, eftersom givaren visat lägsta temp efter 20-30minuters körning flera gånger innan och jag kan inte tänka mig att en ens max öppen termostat kan kyla motorn så mycket? Men vad vet jag :P

Förstår nu hur lätt det är att hitta delar, var fast i att söka på motortemp och givare när man skulle söka på kylartemp och sensor.. Det förklarar varför jag inte hittade. Nu har jag iallafall beställt en sån där sensor och hittat var det nuvarande sitter.

Hörde här att man inte behöver tömma ut kylvätska om "man är snabb", men det är väl inte alltför svårt att tömma kylvätskan ner till den nivån där sensorn sitter( den sitter ju väldigt högt upp) och sen fylla på igen..

Får vänta på att den kommer och sen prova om jag fortf. får någon felkod..

De felkoder jag hade var:
A2: 1-2-3 *Motortempgivare felaktig*
A7: 1-2-2 *Motortemp. period för lång *

Får väl ha termostat som andreutväg om det här inte hjälper då då :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, jag tror nog på termostat. Prova att stå still på tomgång så du inte har fartvind i kylet. Stäng av AC så elfläkten inte går. Går mätaren upp då har du problem med termostaten.
Om motorn inte är uppe i typ 80º efter 10 minuter (lite olika beroende på yttertemp) så sätts felkod.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]