Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Bytte bärarmen (med integrerad spindelled) på vänster sida.
Efter det så är ratten sne cirka 5 grader moturs när man kör rakt fram.
Bärarmen köpte jag på biltema, så den kanske har felaktiga mått har
jag hört talas om när jag sökt i forumet?

Men oavsett det, kan en hjulinställning kompensera för detta,
eller måste jag byta bärarmen mot en riktig "original"?
Vilken vinkel är det som troligen blivit fel, toe-in...?
Hej. Jag var tvungen att byta bägge länkarmarna, fick tag på Italienska för 600 kr styck. Innan var ratten 5 grader åt höger nu 5 grader åt vänster. Hjulinsällning för mig också antagligen?
Det räcker att skruva loss en länkarm och sätta tillbaka den så kan toe-in ändra sig. Camber och caster ändrar sig inte mycket, är inte justerbara*, och har stora toleranser.
Men toe-in ändrar sig snabbt och gör mycket på däckslitage och vägkänsla.

*) Enligt Volvo, finns excenterskruv att sätta mellan benet och spindeln för camber, och så kan man flytta bussningarna i länkarmen för caster.
Om man som i mitt fall bytt på vänster sida och ratten efter det är sne moturs...
kan man dra slutsatsen att jag tabbat mig när jag drog åt bultarna (om nu den
nya biltema-bärarmen har riktiga mått alltså, vilket ju inte är säkert tydligen)?

Jag slutdrog nämligen det medan bilen var upphissad. I Haynes står det att man
ska fingerdra, och sen slutdra när bilen står på backen. Vi trodde inte det kunde
ha nån större betydelse, men det kanske det kan :?:
När jag bytte bärarm från Biltema för ett par år sedan så fick jag också fel på ratten.Jag drog åt inre fästet lite lätt och sen satte jag pallbocken under bärarmen och sänkte sen ner bilen så att den vilade mot pallbocken.Då var det lättare att komma åt muttrarna,eftersom hjulet då kunde vara av.
Anledningen till att man ska dra när bilen står på hjulen är att gummibussningarna har en begränsad rörelse. Nu har du dragit fast innerhylsan i bussningen när länkarmen pekar neråt, och när det sen fjädrar upp vrider det mycket mer i gummit. Det förkortar livslängden en hel del...

Men det är inte anledningen till att ratten står snett. Det ändrar sig alltid lite när man har loss delar i framvagnen. Säg att du har en halv mm glapp mellan skruven och innerhylsan i bussningen. Toe-in kan man mäta i däckmönstret, runt 2 mm brukar vara lagom. Jämför nu avståndet mellan styrled och spindelled med däckets diameter. 3-4 gånger? Det innebär att din halva mm glapp ändrar 1,5-2 mm på toe. Utanför toleranserna direkt.

Grundregler:
Gummibussningar dras i normalläge.
Toe-in kollas alltid när man har haft loss nåt i hjulupphängningen. Eller hellre en hel fyrhjulsmätning.
Kan man (t ex Bilia) göra en justering av toe-in utan att göra en 4-hjuls- (läs framhjuls-) mätning/inställning?
... För, det är ju inte särskilt billigt att göra en "komplett" hjulinställning, 1000-1600kr bland de jag frågat hos, och på en bil som bara är värd kanske 20000kr så känns det ju inte som så kul pengar ;-//.

Igår pallade jag upp framvagnen och lossade på bärarmens bultar så de blev helt lösa, sen hissade jag ner bilen (med däcken på) och körde några meter fram och tillbaka och vred på ratten (med idén att bussningarna skulle "sätta sig") innan jag slutdrog bultarna, svårt att komma åt men det gick, enveten som man är ;-//.
Ratten är faktiskt aningens mindre sne, kanske 3 grader nu istället för 5 som tidigare. Men, jag tror inte jag kommer längre än såhär, så det får väl bli en hjulinställning tyvärr.

Mätte "för skoj skull" bärarmen (som jag köpt på biltema):
c-c mellan spindelleden och främre fästet är cirka (!) 30cm.
c-c mellan spindelleden och bakre fästet är cirka (!) 31,5cm.
Mätte liggandes under bilen, så precisionen blev ju inte den bästa, men när jag mätte på samma sätt på högersidan (original bärarm) så fick jag samma mått. Men man kanske inte kan dra någon slutsats utifrån denna simpla jämförelse ifall så lite skillnad som 1mm kan påverka hjulinställningen...
Man kan ställa toe hemma i garaget också om man vill. Se till att det finns plats att rulla bilen framåt. Sätt ett par märken i mönstret i bakkant på hjulen så högt det går, du måste kunna mäta rakt över utan att det tar i golvet på bilen. Mät och skriv upp.
Rulla bilen framåt tills märkena kommer så långt ner att det går att mäta framför hjulen. Det främre måttet bör vara 2 mm kortare.

Säg att du har 4 mm toe in, och ratten står lite höger. Du behöver alltså skruva UT ett hjul, korta styrstaget. Eftersom ratten står åt höger vill du skruva hjulen åt samma håll, alltså justerar du på höger sida. Ett varv på styrstaget gör ungefär 6 mm totalt på toe in. Så två sexkanter på staget blir lagom.

Om toe är rätt, men ratten fortfarande står snett, justera ut på ena sidan och in på den andra lika mycket tills ratten är rak. Du får provköra mellan. Flytta ratten på rattaxeln är inte rätt, styrväxeln ska vara centrerad. Kolla så det är ungefär lika mycket gänga synlig på styrstagen på båda sidor.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]