Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattep
Hallå!
jag har ett problem med min bil som har kommit för ett tag sen, det är att den varvar upp som fan när den är på tomgång (2500-3000 varv), den gör det också när jag har växel i och stå stilla, detta händer nästan varje gång, kan hända att den inte gör det, men inte ofta, va är det för fel? jag ska bes bilen nu i månaden, kommer dom gnälla över det?

Va är det som bilprovning bruka gnälla på?, jag har en volvo 850 gl-94
av *pettson*
mattep skrev:Hallå!
jag har ett problem med min bil som har kommit för ett tag sen, det är att den varvar upp som fan när den är på tomgång (2500-3000 varv), den gör det också när jag har växel i och stå stilla, detta händer nästan varje gång, kan hända att den inte gör det, men inte ofta, va är det för fel? jag ska bes bilen nu i månaden, kommer dom gnälla över det?

Va är det som bilprovning bruka gnälla på?, jag har en volvo 850 gl-94
Det är klart att går det inte att få vanligt tomgång på bilen så lär inte heller sbp släppa igenom bilen. Det ska ju utföras avgasprov på den på 800-100rpm.
Vad du kan göra är ju att se så inga läckor finns och så kan du rengöra i spjällhuset så spjället går tillbaka ordentligt. Strular det ändå så får du antingen felsöka eller anlita nån som felsöker.
av mattep
jag kan få vanlig tomgång när jag har dragläget, men det duger inte va?

är det svårt och rengöra spjällhuset? vart skulle det läcka? kan det blir en dyr historia?
Användarvisningsbild
av TheFuse108
Jag hade en likadan problem med min V70, tomgång vid ungefär 2000rpm. En snabb koll under huvudet och för min del var problemet med någon slang som hade lossnat (den liten styrofoam slang och inte den tjocka "huvudslang" från luftrenare). Kopplat ihop denna och varvtal sjönk till normal. Om du har inte gjort det, kolla alla släng i luftsystemet att var säkert ingenting har kommit loss eller har hål i bland annat.
av mattep
men mitt gå upp till typ 2500-3000 ibland, men jag har ett jätte hål i min insugsslang, den går typ snart av, å kan det vara så enkelt så det är det bara?
Användarvisningsbild
av TheFuse108
mattep skrev:men mitt gå upp till typ 2500-3000 ibland, men jag har ett jätte hål i min insugsslang, den går typ snart av, å kan det vara så enkelt så det är det bara?
Tror det. Försök med att stänga hålen när du har bilen på tomgång med något som täcker det och ser vad händer - tror det är inte varvtalet som spelar roll (som är givetvis högre än det jag hade men det kunde pendla lika högt vid tomgång om jag minns rätt) utan att det är något med hur luften sugs i - dessutom är det inte bra att har en massa skit går direkt in i motorn om jag har rätt var jag tycker du säger hålen är (mellan luftfiltret och motorblocket). Om det är före luftfiltret det kan vara så att luften går rakt igenom hålen. Jag är inte precis uppe vid vetenskapet kring detta, om det är ett fall av för lite eller för mycket luft, men om det var mig jag skulle försöker att hålla slängarna tät så att luften tar den rutt den skulle. Hoppas att det hjälper.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]