Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Först, tack för all tips inskrivit om liknande problem hittills som jag har läst, men jag är inte säkert dessa problem är exakt lika till det jag har, därför lägga jag upp ett nytt tråd.

Köpte den bilen, en V70 2.5SE automat med B5252S motorn (144hk, 10v, riktig gasvajer och ej elekronik gasspjäll tack och lov) två månader som ersättare för min tidigare S80 2.9 (krockad av damen och inte ersatt av försäkringen - suck) men åtminstone har provat så länge att bekräfta mina tankar att den är möjligtvis den bästa bil tillverkade på 90-talet i min åsikt (såg dem totaldominerar BTCC när de var 855 och förälskad sedan dess).

Nu till den tråkiga...

...mitt i förra veckan upptäckte att bilen drack mer soppa än vanligt (hade snitt 0,98/mil/0.85 mer eller mindre vid 110 - nu upp till 1.2/1.3 vid 110 och skrämmande siffror i stadstrafik...) samt hade missljud som efter jag hissade upp bilen i dag verkar att kommer från katalysatorn. Det kommer och går - vid tomgång den kan vara normal i några sekunder, efter det en "tickande/poppande" ljud (inte särskilt högt men märkbart) från katten och låtar som en misständning, dock inget oljud från motorrummen.

I övrigt är bilen tveksamt att kommer igång vid gaspådrag, luktar bensin i kabinen vid låga hastigheter precis som den får för mycket bensin vid insprutning, är ganska orkeslös speciellt i uppforsbacken (typ behöver växla ner till 2:an att hålla 50 i en ganska brant backe) att och allmänt känns ner på kraften överhuvudtaget.

Jag har läst om luftmassemätare som kan ställa till sådana problem, men är inte säkert om jag har en sån eller kan inte hitta den (är det precis innanför luftflöden går i själva motorblocket jag bor leta?). Dessutom kör jag ganska höga mil (100 mil/vecka) och det är högtid för service.

Det jag undrar innan jag lämna i den för service/felsökning är -

1. Är oljudet från katten en symptom av problemet eller, om det är på väg att paja sig, kan det vara problemet punkt slut?
2. Låtar det här som klassiskt LMM-problem, och har jag en sån på en B5252S?
3. Kan det vara lambdasond som ställa till problemet (inga lampor lyser i instrumentbrädan alls, har inte läst av om där finns felkoder heller - saknar OBD-II läsare)?
4. Vart annars borde jag leta?
5. Tror det är säkert att köra 100 mil till med denna innan jag får tid på verkstaden (det här vill jag veta mest, annars hyr jag bil direkt)?

Vore tacksam för alla hjälp ni kan ge! Om ni har flera frågor, gärna ställa dem här. Undrar när min bilförbannelse tar slut i annars... :cry:
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]