Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alfredo skrev:Om Jag lämnar in till verkstad harJag delarna med Mig, samt kollat hur lång tid arbetet ska ta.
Du måste vara poppis på verkstaden. Varför tror du att du köper delarna billigare än dom?
av *pettson*
Poppis med egna delar är det aldrig, konstigt nog får jag säga.
Men det är fullt tillåtet och verkstäderna verkar aldrig någonsin tänka till.
Visst förlorar du mellanskillnaden mellan ditt pris och kundpriset. Men du behöver å andra sidan inte lämna en endaste sekunds garanti på delarna du monterar, endast på jobbet du gjort. Det är värt pengar det med.
Strular nåt för kunden så får han gärna återkomma men du behöver inte strula med garantiärenden och liknande, om det nu inte var ditt jobb som strulade?
Är det en detalj som strular så är kunden välkommen att boka igen och betala igen precis som första gången delarna monterades.
Den kostnaden sen får kunden ta ut av inköpsstället för delarna. Ibland går det ibland inte, beroende på kombination om vart sakerna är köpta kontra vilken kedja verkstan tillhör (om han tillhör kedja).
Det har alltså sina fördelar och sina nackdelar med egna delar. Både för verkstad och kund.
vet inte hur pålästa vissa är ang. ABS-sensorerna på 850... men är så att dom sitter så att dom blir dränkta i smuts och dvs. annat och därför felar ur såhär... för hade den varit sönder så hade inte ABSen fungerat från och till ju..
Redan hört mig för då jag jobbar ute på volvo Torslanda i gbg att detta var ett vanligt och återkommande fel på just 850...
KKR skrev:
Alfredo skrev:Om Jag lämnar in till verkstad harJag delarna med Mig, samt kollat hur lång tid arbetet ska ta.
Du måste vara poppis på verkstaden. Varför tror du att du köper delarna billigare än dom?
Så har Jag alltid gått till väga! Här lämnar Jag in hos ett enmansföretag som är duktig och snabb, Han tar 40 Euro i timmen och är erfaren. Jag försöker göra det mesta själv, dock svårare på vintern när Jag har kallgarage.
Min mening är, att Jag i det närmaste underlättar meckens arbete med att han eventuellt ska sitta i telefonkö eller på annat sätt leta Mina reservdelar, som Jag i Min vetskap av vilken bilmodell Jag har, lättast kan fiksa själv......
Senast redigerad av 2 Alfredo, redigerad totalt 0 gång.
kallessida skrev:vet inte hur pålästa vissa är ang. ABS-sensorerna på 850... för hade den varit sönder så hade inte ABSen fungerat från och till ju..
...
Hur ska vi kunna veta det fungerar till och från när du inte skriver det i texten?
Grammse skrev:
kallessida skrev:vet inte hur pålästa vissa är ang. ABS-sensorerna på 850... för hade den varit sönder så hade inte ABSen fungerat från och till ju..
...
Hur ska vi kunna veta det fungerar till och från när du inte skriver det i texten?

Måste ha missat det :)... my bad... är i alla fall så att den lyser av och till så säker på att den inte är trasig utan bara sketen
av *pettson*
Snabbfråga, om den vore sketen och lyser till och från. Hur kommer det sej att den skulle rengöra sej själv, bara ibland?

Och nej.. ingen lär rengöra den givaren när man byter klossar. Ingen plockar bort, ok, okhållare och skiva för att rengöra din givare. Inte när man ska byta klossar. Inte med mindre än att man får extra betalt för den extra tiden. Det är liksom inget som ändå lossas på vägen så att säga.
I övrigt sitter givarna bak så skyddat en givare bara kan sitta. Nämligen i handbromstrumman. Fram sitter dom skyddade i naven och det är absolut inte vanligt med att man har *skitiga* givare, det är magnetgivare så det räcker inte med damm för att ställa till det signalmässigt. Det kan jag inte förstå att nån skulle sagt, det är iallafall inte nån förstående och påläst på systemet och bilmodellen som givit påståendet. Det som oftast börjar med att torka av en givare i naivt tänkande slutar oftast med att själva kransen är sprucken. Sprickan vidgas beroende på temperaturen och därmed fungerar det resp fungerar det inte beroende på hur stor sprickan är för tillfället. Händer även att hjullager är för glappa och att kablagen gett upp. Det händer även att bottenkontakten på styrdonet ger upp och att styrdonen ger upp i lödningarna.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]