Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kul diskussion!

För många år sedan vet jag att Volvos utpris till konsument på lite dyrare delar
såsom generatorer och startmotorer (Bosch) var ca 10 ggr högre än inköpspriset.
På billigare saker var marginalerna ännu bättre.

Jag köper helt resonemangen om att högre pris inte garanterar högre kvalitet,
men om man vill spetsa till det lite kan man även hävda motsatsen; Varför skulle
billigare delar vara bättre än dyra? Där någonstans ligger problemet. Det är
konstruktion och tillverkningsprocess som avgör produktkvalitet, inte priset.

Som konsument är det omöjligt att veta var och hur delen tillverkas.

/N
*pettson* skrev:Har dom sett dessa bilder? Det är inte ett normalförfarande med 1.5 år på en bromsslang att den ser ut som på bilden. Det är undermålig kvalite som dom bör ta hand om.
Tänkte beställa lite broms grejjer till min v70 från skruvat idag tror jag skiter i det nu haha tack för infon
av *pettson*
MrOhlsson skrev:
*pettson* skrev:Har dom sett dessa bilder? Det är inte ett normalförfarande med 1.5 år på en bromsslang att den ser ut som på bilden. Det är undermålig kvalite som dom bör ta hand om.
Tänkte beställa lite broms grejjer till min v70 från skruvat idag tror jag skiter i det nu haha tack för infon
Som sagt var och en gör som man vill, jag har fortsatt förtroende och kommer att handla mera.
Du behöver bara ta dej till lokala mekonomen eller autoexperten, volvo med för den delen och köpa vanlig bränsleslang på löpmeter för att inse att nånting håller tillverkarna på med, som inte är åt rätt håll. För min del handlade jag GATES bränsleslang som ska tåla 10 bar, efter 20 minuters körning så luktade det bensin, ut och titta och vad får man se? Slangen uppsvälld som en stor blåsa, slangen används till 3bar. Vid kontroll så hade innerdelen av slangen smält av bensinen.. Det i sin tur gjorde ju att bensinen sipprade ut mellan lagren för att till sist blåsa upp yttersta lagret som en stor blåsa. Autoexperten tog hand om detta direkt för uppföljning. Mekonomen har en liknande variant som fungerat lika dåligt med diverse problem.
På hobbybilen är det berner bensinslang, efter en vinter i förrådet är slangen helt upptorkad och torrsprucken. Slå det den som kan.. i ett kallförråd över vintersäsongen?
Det som upprör mej förutom fusket med material är just när nåt sånt här uppdagas.
Man ska inte bli bemött med nåt annat än en ny detalj samt att dom ska följa upp det. Det spelar ingen roll om slangen kostar 50 kronor eller 950 kronor, det är lika fel iallfall.
Men nu har ju skruvat fixat till det och jag hoppas man håller koll på kvaliten framöver.
Men det är min åsikt..
hej
köper de mesta på bt och har gjort det i 15 år alldrig några problem
nån gång kanske,bara åka tillbaka så får man nytt,hadde du köpt dom på biltema skickat ett foto till dom hadde dom garanterat skickat dej nya utan krusiduller om dom så vatt 3 år gamla
pris och kvalite går ej hand i hand
de finns dyrare grejer som är sämre än billiga
bara för de står volvo på en grej e den ju inte bättre
jobbat på gjuteri. gjutit nått me saab logga på sen tagit bort loggan från gjutverktyget o gjutit samma utan logga,kan sätta en tunna skit på att de med saab märket e dyrare än den utan,även att de e exakt samma kvalite
av *pettson*
Först kommer en bild på ett termostathus för 660kronor.. det är orginal..
Bild
Här kommer ett *pirathus* för 235 kronor
Bild
vän av ordning säger nog direkt att det är minsann skillnad.
Ja det är det , en är fabriksmonterad 2002 och en är köpt på hyllan 2008 på en lokal reservdelshandel.
Bägge har samma fabrikat.
Bild
Bild
Eftersom det står BEHR på bägge så äger BEHR rätten till del och verktyg, för att få sälja det som reservdel under BMWs namn betalas det licenspengar. Alltså stryker man BMWs namn och reservdelsnummer och säljer det under eget namn i eget namns kartong för en spottstyver.
Ett sätt att påverka priset enormt utan att påverka kvalitet...
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]