Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GlennKvarn
okej idag lyckades jag äntligen få fram felkoderna från min bil.. Det blev 4 stycken och jag har lite frågor angående både felkodavläsning allmänt och hur jag troligtvis bör åtgärda de fel jag har..

1. Först och främst undrar jag, vad som åtskiljer flera felkoder på samma enhet, jag fick aldrig mer än en felkod per enhet (a1, a2 etc..) Jag provade att vänta 15 sekunder och att trycka på knappen igen, men inga fler. Förhoppningsvis har jag då gjort rätt och har inga fler felkoder :)

2. Sen undrar jag varför 4 av mina enheter var helt blinkfria (dessa var, Tcu, tändsystem, farthållare och elstol) Jag har varken farthållare, elstol eller tcu det är jag säker på, men att jag inte har något tändsystem? Vad är det ens..?

3. Min "lambda-lampa" har börjat lysa och det var det som gjorde att jag började försöka läsa felkoderna. De felkoder jag fick fram var:

A1: 1-2-4 Programväljare felaktigt ansluten jord
A2: 1-2-3 *Motortempgivare felaktig*
A3: 4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulators pumpmotor
A7: 1-2-2 *Motortemp. period för lång *
B1: 4-1-1 Kupéfläkt överström eller blockerad.
B5: 1-1-1 (inget fel woohoo)

* Två felkoder säger att det är fel på motortempgivaren, det är något som jag själv märkt innan jag läste felkoderna, ibland funkar den helt enkelt inte. Om man ska byta den eller så hör jag gärna från någon kunnig :)

Sen undrar jag huvudsakligen vilken av dessa felkoder som kan peka åt något som tänder min lambda lampa..
av *pettson*
1/ läsningen ska gå att utföra som du gjort, kommer inte nån ny kod finns ingen ny kod.
2/ blinkfritt är sånt du inte har. Endast EN modell har A6 inkopplat och det är 20V utan turbo. Turbo har tändsystem inkluderat i A2 och även 10v modellerna har det inkluderat i A2. Tändsystemet sköter när och hur dina tändstift ska jobba mycket kortfattat.
3/ Jadu.. ingen aning om vad som tänder din extralampa du kallar för lambdalampa?
Det är ingen lampa som bilen är utrustad med från början. Men om motorlampan är tänd så tänder din kod i A2 den.
Koden på A7 beror på felet i A2, åtgärden blir att byta den då den enligt dej själv inte ger signal ibland, när bilen tappar signalen så bör din kylfläkt få fnatt och stå och gå en stund efter avstängning med.
OM koden i A7 uppkommer ändå efter givarbytet, så ska du även byta termostat.
A3 gör att du saknar din ABS och den lampan bör lysa också om allt står rätt till. Åtgärdas genom att ge styrdonet det som den saknar.
B1 gör att du bör ha det kallt i bilen eftersom fläkten inte startar. Åtgärdas med en ny fläkt.
Koden i A1 sätts om du fastnat med tummen på W knappen mer än 30sek (kärvande knapp) eller om det finns fel på signalledningarna så det finns kortslutning mot jord. Alternativt fel i växellägesgivaren. Din bil går bara på E läget oavsett hur du ställer knappen. Åtgärdas genom felsökning och åtgärd.
av GlennKvarn
Med lambda-lampa menar jag varningslampan med lambda på, ska kolla vad det kan kallas i biltermer :D

Den hette enligt instruktionsboken, fel på motorelektroniken, så då borde den sluta lysa om jag byter tempgivaren?

Min abs lampa lyser inte eller har aldrig lyst så länge jag har ägt bilen.. Får väl ta in den på verksta då för att kolla det.

Jag bytte just fläkt på bilen, en ny fläkt som snurrade lätt etc. så det låter synd att den e paj, eller så kopplade jag bara in den dåligt.. Hur som helst funkar den just nu mycket bra så jag vet inte? Får nollställa koderna och se om den kommer igen..
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]