Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petersth
Jag har en fundering som nån kanske kan spinna vidare på. Varför är den där viscos vad det nu hette så känslig med däcken på dom lite äldre awderna? Vad jag förstått så måste alla däck bytas när man byter däck annars kan viscishisroren knasa ihop. Kan ju inte skilja många millimeter tycker jag. Varför så känslig? Törs man köpa en sådan?
/P

Fixade till rubriken /~Kalle~
av VXC70
törs köpa ja om inget oljud råder under körning.

Viskon tar ju och känner varvtalsskillnad på fram och bakaxel dvs när man spinner så blir silikonoljan i viskon tjock och kraft överförs bakåt. det är det teoretiska. men i verkligenheten helt annorlunda.

Har aldrig behövt vänta på att få bilen fyrhjulsdriven så de som säger att drivlinan är dålig har inte testat en bil med fungerande drivlina.
Föredrar denna mekaniska drivlina före de modernare som elektronik är med och reglerar. så viskon är mer driftssäker på så sätt då inte mycket kan sätta den ur funktion. endast fel användning eller slitage då den gått långt.
Men de är ju som på alla bilar inget går för evigt.

tillbaks om däcken, är de variationer på de olika hjulen i mönsterdjup så blir viskon överhettad då den upplever varvtalsskillnad.
Det här med mönsterdjup är inget problem om man skiftar fram och bak däcken en gång mitt under säsong om man åker mycket.
så man sliter däck jämt.
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]