Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xynter
*pettson* skrev:
Xynter skrev:Jag märkte i morse att kopplingspedalen inte betedde sig som vanligt. Om jag "dumpade" kopplingen så segade den sig upp till normal läge. Kan det var som så att det är fel på någon av cylindrarna eller för lite/mycket vätska (bromsolja?)?
Nej men kopplingen kärvar. Det finns bara ett sätt att lösa det och det är att demontera och rengöra, smörja. När den ändå är nere får du ta beslutet om ny koppling eller inte. Även packboxen bakre rekommenderas att byta samtidigt.
Då var det alltså dumt av mig att boka en tid på Bilbolaget för att byta bromsvätska och lufta kopplingen...
Nåväl, det var ju inte allt för dyrt så de ska få göra det, men om det inte fungerar så blir det nog kopplingsbyte. Dock inte på Bilbolaget, de var ju så j***a dyra.

Sedan så frös intercoolern ihop på jobbet... Märkte de då jag och min arbetskamrat skulle fara hem. Den startade som den skulle i morse och gick som en klocka, förutom att den slirade på kopplingen då.
Vi satte kupévärmaren mot intercoolern en stund så att den fick tina upp IC'n. Efter bara några minuter så startade bilen och efter ytterligare några minuter så gick det att varva utan att insugsslangen sögs ihop.
Just nu så står bilen inne i kallgaraget och har en kupévärmare som blåser mot IC'n med insugsslangen avmonterad.
Jag hoppas att det kan hjälpa lite grann, så att fukten värms upp och drar ut genom övre anslutningen.
Får se om jag får tid i helgen till att montera loss IC'n och ge den en ordentlig genomsköljning.

Vad bör man skölja en intercooler med? Då jag gjorde den lilla genomsköljningen igår så spolade jag lite vanligt kranvatten genom den och sedan T-Röd, sedan så blåste jag igenom med tryckluftsmunstycke och avslutade med kupévärmaren. Kan varmvatten med diskmedel vara en bra idé? Kanske kokande vatten och diskmaskinsmedel?
Förslag mottages tacksamt.
av *pettson*
Eftersom du uppfattar det som dyrt, kan jag inte få höra vad du tror en verkstad tar betalt för när dom sätter ett pris? Alltså ur hjärtat. Vad du vet eller vad du tror.
Jag kan inte och tänker inte lägga mej i om det är dyrt eller inte för jag vet inte er prisbild.
Anledningen till att jag frågar är att många reagerar på en summa, gör en magisk avräkning där man tar priset minus delar och så är man helt säker på att resten av kostnaden dividerat med en trolig arbetstid ger en timpenning.
Riktigt så enkelt är det inte.. därför skulle ja vilja höra bara? Jag vet att oavsett vad pengarna går till så svider dom naturligtvis...
av Xynter
Jag har inte haft tid att ringa och ta prisuppgifter från några andra verkstäder, men jag hade hoppats på runt 7-9kkr inkl material.
Jag ska dock ringa till ett ställe imorgon och ta prisuppgift från dem, jag har hört av andra att de ska vara duktiga och bra att göra med. Fördelen med att göra det på Volvo är ju att man dela upp betalningen, då svider det inte så jävla mycket men desto längre...

Sedan så tar jag fortfarande varmt emot förslag och tips på hur jag ska skölja ur IC'n ordentligt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är seg olja, så diskmedel och andra "snälla" medel tror jag inte på. Jag skulle nog skvalpa runt en liter kallavfettning och sen spola med hett vatten. Börjar bli dags på min, IC:n har frusit två gånger den här vintern.
av Xynter
Nu har jag hämtat bilen från Volvo och kopplingen beter sig likadant... Delvis bortkastade pengar, jag hade tydligen en sprucken bromsslang fram också.
Det lutar åt att jag byter kopplingen, men jag vet inte vart... Det lutar dock åt att det blir på Volvo, även om jag tycker att de är dyra.
av Xynter
Nu är det bokat tid för kopplingsbyte. Det blev på Volvo efter att ha ringt runt och kollat priser på olika verstäder. Det skiljde lite grann i pris och vissa var betydligt billigare men jag tyckte Volvo kändes säkrast.
av Xynter
Då var kopplingen bytt och det känns som en ny bil!
Den gamla var inte många mil ifrån att ge upp helt så det var mer än nödvändigt.
Men det lättade ju plånboken ganska ordentligt också...
Nu måste jag "bara" täta en läcka på ett rör till oljekylaren och byta damasker också...
Men det får bli inom en snar framtid, för just nu har jag varken tid eller lust för att skruva i bilen.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]