Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Har sökt men inte hittat nåt matnyttigt, så jag trådbajsar lite istället:

Har som tidigare beskrivet korta AC-intervaller, trots vacuumsugning/vacuumtestat, provtryckt och påfyllt på firma. Intervallen har varit lika korta från verkstadsbesöket och en månad framåt till nu. Ringde tillbaka till dom och fick tipset att kolla expansionsventil? Var hittar man en sån på en 850?
Fick också tips av någon (Kanske här) att liknande symptom kunde uppstå om man fyllt för mycket kylmedia?

AC/ECC fungerar tillfredställande med 7 grader strax utanför munstyckena vid 23 grader ute så det är väl ingen brådska, irriterande bara att veta att nåt inte stämmer riktigt..

Tack!
Hei
Jeg har forsøkt hitta svar på forumet men uten hell. Min AC var av og på med ca 10 sek intervaller og kylte litt men ikke mycket, typisk lågt trykk. Sen fyllte jeg på kylmedum (av riktig sort) samtidig som AC var på, men jeg fyllte for mycket. Jeg fyllte med en sånn der liten trykkburk som man får kjøpt på hvilken bilbutikk som helst utenfor skandinavia. Sen tok jeg bort litt gas til det var normalt trykk. Men nu er min AC totalt død. Den viser ingen tecken til å leve. Kan høgtrykks sensoren gått sønder? Eller behøver man noen form for elektronisk reset?
(¯`'•.¸(¯`'•.¸ HAPPY DAYS ¸.•'´¯)¸.•'´¯)‹(•¿•)› V70'98
Hjelp og takk for ideer/erfaringer
av *pettson*
halus skrev:Hei
Jeg har forsøkt hitta svar på forumet men uten hell. Min AC var av og på med ca 10 sek intervaller og kylte litt men ikke mycket, typisk lågt trykk. Sen fyllte jeg på kylmedum (av riktig sort) samtidig som AC var på, men jeg fyllte for mycket. Jeg fyllte med en sånn der liten trykkburk som man får kjøpt på hvilken bilbutikk som helst utenfor skandinavia. Sen tok jeg bort litt gas til det var normalt trykk. Men nu er min AC totalt død. Den viser ingen tecken til å leve. Kan høgtrykks sensoren gått sønder? Eller behøver man noen form for elektronisk reset?
(¯`'•.¸(¯`'•.¸ HAPPY DAYS ¸.•'´¯)¸.•'´¯)‹(•¿•)› V70'98
Hjelp og takk for ideer/erfaringer
Hur vet du om du fyllt för mycket eller för lite? Hade du tryckklockor på och kikade hur pumpen jobbade då? Det är omöjligt att avgöra rätt tryck genom att lyssna på pyset eller genom att gissa.
Användarvisningsbild
av taxi
Har du tryck alls nu då? Vart fyllde du på nånstans? Har för mig att det inte blir bra om man lossar på högtrycksvakten bakom höger halvljus under gång, nån annan här kanske kan utveckla det?
På min misstänker jag att jag har lite för mycket då AC går i 3-4 sekunder och "pausar" 15-20 sekunder och ändå ger bra kyla på sommaren..
Det fanns en trykkmätare på slangen som jeg anvender til å fylle på kylmedium. Kommer ikke i håg eksakt hvor mange bar jeg hadde, men viseren var inne på det røde området (og mätaren var gjort for bil-AC). Jeg fyllte på kylmedium der ved spolarvätskan, som jeg har sett på olike instruktioner.

Om din AC går i intervaller, Taxi, kan det ikke ganske enkelt være for lågt trykk? Men fungerte den innan? I såfall, det er jo mer sannoligt at trycket sjunker etter noen år enn at det øker... Er det lågt trykk kan du kjøpe medium og slang på Ebay fra till eksempel Storbritannien.

Vet ei hva som hender når man kobler ut sladden til høytrykksvakten. Leste nån annan stans at man skulle kunne (når bilen er avstengt) kortslute signalkabel (eller kople ur, vet ei hva som er normalläge) høygtrykksvakten "uten risk" Men det var på en bil med høytrykksensor i kompressoren. Har ikke kollat hvilke sensorer som finns i min kompressor eller hur mange sensorer det finns på hele systemet. Finns vel en lågtrykkssensor og en for høytrykk (gissar at det ikke er samme sensor?) og leste at det kaskje finns en tempsensor i kompressor. Tenkte jeg skal forsøkte kople inn og ur høytrykksvakten og se om noe hender.

Har forsøkt kople inn og ur batteriet. Er AC på nåt sett koplet til V70-98's dator så at jeg må resette nånting?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag kortslöt kontakten till lågtrycksvakten (vid torpedväggen, högt upp på höger sida) för att se om kompressorn gick, det var då jag upptäckte att vakten var trasig. Det är ett sätt att utesluta fel på kompressorn.
Men till att börja med så skulle jag kolla om du fortfarande har kylmedia kvar?
Sen vet inte jag vad som skiljer mellan våra AC-anäggningar då jag har 850 och på min så verkar det inte finnas så mycket kommunikation mellan ECC och AC.
Tempbrytare på kompressorn tror jag det finns två av: en som bryter vid för hög temp och en för låg. Hittar man på dom så borde dom gå att testmäta också.

Jag fick vacuum-sug och påfyllt på verkstad efter trasslet med lågtrycksvakten, sen har allt fungerat perfekt förutom att jag tycker att intervallen är konstiga :D
av halus
Om jeg har media kvar på burk eller i AC? Jo det er gas kvar i AC, når jeg kopler på kylmediaburken uten å fylle på media, viser visaren grønt. Jeg kjøpte kylmedie på autokool.co.uk Samme företak finns også på ebay i Storbritannien. Har ingen burker kvar. Jeg burde vel også teste å kortslute lågtrycksvakten og se hva som hender.

Vet nån hur mange bar man skal ha på lågtrykksiden på AC?
av halus
ah, hittade det her på forumet, Per L skriver:
Jag har inte hittat några värden till en S60 som jag hittat till SAAB 9-3 98-03 i SAAB:s WIS (SAAB:s verkstadshandbok).
Där står det att lågtrycket skall ligga mellan 1,5-2,5 bar när kompressorn går med:
- full kyla på AC:n
- 20 graders utetemp (vid kondensorn menar dom väl) och
- 1500-2000 rpm på motorn

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]