Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiclasY
Hej, fortsätter utnyttja den utmärkta kunskapen på forumet:

Jag har oljekladd under motorn, inga mängder eftersom det är torrt på marken,
men det är alltid bra att fundera över varför?

Det ser inte ut som om det kommer från skvallerhålet:
Bild

Snarare kommer det uppifrån.
En del kommer säkert från oljereturen i övre högra hörnet, fast knappast allt.
Bild

Kladd under turbon:
Bild

Och ovanför:
Bild
Bild

Jag har i omgångar haft hög oljeförbrukning när vevhusventilationen varit igensatt. Har ofta funderat
över vart oljan tagit vägen, men det ser jag kanske nu? Har köpt alla slangar och tänkte byta rubbet
när det blir lite varmare ute. Packningen till oljereturen kanske också är bra att ta samtidigt, men sedan?

Finns det fler möjliga felkällor, eller skall jag börja här?

/Niclas
av *pettson*
Gör en rejäl motortvätt både över och under. Se vart det kommer ny olja.
Ett tips är ju att se om du kan kröka en tops och föra in i skvallerhålet. Blir den oljig på insidan så kommer det olja inifrån.
av hassehorn
Intressant! Har exakt samma oljekladd på mina båda bilar. Kladdet runt turbon har jag på nyinköpta v70 R -98 och det andra runt drivaxeln på 855-glt -96. Det runt drivaxeln kanske kan vara drivaxelpackboxen? Hade liknande oljeläckage runt turbon på min v40 T4 och det var packningen i blocket till insticksoljeröret. Men jag har en fråga: vilket är "skvallerhålet" ni beskriver? Mellan motor/låda eller vid turbon?
av *pettson*
mellan motor och låda. Det är så att ofta drägglar det olja runtom hålet och då är det svårt att avgöra om det kommer inifrån eller inte. Men med en bra plasttops som man kröker på lämpligt vis så kan man skrapa lite på insidan några cm ifrån hålet. Är det då olja därinne så kommer det troligen olja inifrån.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]