Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimsonn
Hej.

Är så att lambdalampan/motorelktronik lampan tänds tit som tät. Ibland kan den vara släkt någon vecka sen helt plötsligt tändas någon dag varefter den helt plötsligt kan slockna. Tändas kan den göra lite när som helst, är man startar, står på tomgång eller kör. Bilen går hur bra som helst och märker ingen skillnad från innan problemet uppstod.
Har kollat efter felkoder och får fram att den ger tändmiss på vissa cylindrar ibland. Har testat å bytt Tändstift,Tändkablar,Fördelare/Rotor,Tändspole och givare kamaxel utan resultat.

Så nu undra jag om det är någon som haft liknande problem eller vet vad det kan vara som strular?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Misständningsdiagnosen fungerar så här: Styrenheten tittar på signalen från tändlägesgivaren. Vevaxeln snurrar inte helt likformigt, utan det blir en knuff för varje cylinder som tänder. Uteblir "knuffen" så ser styrenheten det som en misständning. Med hjälp av kamaxelgivaren kan styrenheten räkna ut vilken cylinder det gäller. Det är ganska känsligt, styrenheten behöver adaptera för svänghjulet innan det fungerar. Alltså lära känna svänghjulet, hålen som givaren läser på är inte helt perfekt borrade. Dessutom sitter det en accelerometer på hjäpramen (om du har Motronic 4.4) som hjälper styrenheten att sortera bort svängningar som kommer från ojämnheter i vägen.

Vad jag vill komma fram till är att det inte måste vara tändsystemet. Allt som gör att en cylinder inte gör sin del av arbetet kan sätta felkoden. Problem med en spridare, dålig komp, insugspackning osv...

Volvo V70 -15. Har precis bytt bromsok (VF) till […]

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]