Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KristianR
Är det någon som kan rekommendera ett bra program för "felkodsavläsning", och gärna på svenska (om det finns något).
Jag har letat och provat ett gäng olika, är mest nöjd med "Car Diagnostic Center 2008". Men är det någon som har ett RIKTIGT bra - och just då till Volvo som ni skulle rekommendera.
Jag kör V70 D5 -03

Alltså inte VIDA eller VADIS då förstås, jag ska kunna använda min ODB-DIAG 4500.

Tack på förhand!
av RickardGbgS70
KristianR skrev:Tack! Jag har kollat lite på den oxå, men jag tror att jag köper DICE med VIDA.
Då kommer jag inte sakna några funktioner i alla fall.
Vilka funktioner saknas om man köper PPC Tuning System® (Portable Program Carrier)?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag vet inte vad som finns i PPC, men jag antar att det bara är felkodsläsning.

I VIDA kan man titta på insignaler till styrenheterna, aktivera utgångar, programmera om och andra inställningar (nej, inte trimma), tanka mjukvara.
Säg att fönsterhissen inte funkar. Du kollar om styrenheten får signalen från knappen (ja), och provar om det går att köra rutan via VIDA (nej). Klickar över till verkstadshandboken och kollar hur du tar loss dörrklädseln. Öppnar kopplingsshema, och kollar var du ska mäta. Konstaterar att motorn är kass, och hoppar över till katalogen och hittar artikelnumret till den och ett par clips som gick sönder i klädseln.
Byter motorn, kopplar in VIDA igen och initierar fönsterhissen så den lär sig ändlägena.

Men VIDA är inget man skaffar för att skruva med sin egen bil. Kostnaden för att lämna in bilen för service och reparationer i ett år räcker nog inte till VIDA-licensen i en månad...
av RickardGbgS70
mikeyman35 skrev:Något program känner jag inte till, men detta kanske är ett alternativ? Går säkert att hitta begagnade också.
http://www.blocket.se/stockholm/BSR_PPC ... m?ca=6&w=3
Är den bra? Jag mailade BSR o fick svaret; "Med trim levererar Din bil 239hk i stället för 193hk och vridmomentet blir hela 392Nm." (Jmf med original 193hk - 270 Nm.)

Är det värt att lägga pengar på att trimma en 11 år gammal bil?
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]