Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny problembil! Vår 2:a bil, en 855 2.5 GLE (femcyl.) av 1993 års modell.

Bilen startar alltid som den ska, när den är kall och stått still ett tag, däremot om man kör en kortare sträcka och sedan stannar, är den nästan omöjlig att få igång. Om den då får stå några timmar, fungerar den igen.

Jag har läst om andra som haft liknande bekymmer med allt från bränslepumpar/reläer till kamgivare och ventiler som fastnar! Vet dock inte om det någon gång KONSTATERATS vad felet är, i de fall bilen fungerar klanderfritt, efter att den kallnat?

Jag kan få igång den, när den strular, om jag bogserar eller kopplar startkablar. Trots detta är batteriet helt nytt och har inga defekter.

Någon som haft detta problem och vet vad felet var?

Tackar för svar! :)

Hälsningar

/Johanna
av *pettson*
Om den går igång genom bogsering eller startkablar då (dock svårare med startkablar antagligen, än med bogsering). Så har problemet avhandlats många ggr. Lösningen är att du demonterar startmotorn. Tar isär VÄXELLÅDAN på startmotorn. Smörjer upp denna, smörjer upp lagren i startmotorn. Gör rent alla anslutningar och sen återmonterar den. ELLER byter den. Den tar för mycket ström vid startögonblicket nämligen. Då sjunker spänningen för lågt ned för styrdonet så det stänger av och bilen kommer inte att starta.
Om det är som du säger, varför startar den klanderfritt när motorn kallnat? Tycker inte argumenten går ihop riktigt....

Ett annat sådant är bränslepump som kärvar. Kan såklart vara så också, men samma sak där, varför endast vid varm motor? Och om det skulle vara pumpen, varför startar den vid starthjälp? Högre spännings som gör att pumpen lösnar?

Skumt är det!Jag skruvar gärna, men känns drygt innan jag vet vilken ända jag ska börja i....;) -

Flera tankar och idéer välkomas! :)
Därför att när motorn är varm så minskar toleranserna och det som redan är tight blir tightare. Lita du på Pettsson han är en klippa.

Mvh GK
Hej alla!

Lite nya detaljer har tillkommit...

Har testat med ny startmotor, men ingen skillnad. Motorn har nu även tjuvstannat då den stått på tomgång. Den började missa och stannade sedan. Därefter samma visa "omöjlig att starta", men med startkablar gick den igång.

Skitskumt! Just nu fattar jag nada!

Hoppas nån annan är klokare...:)

Tack för alla tips!

Hälsningar

/Johanna
Har du noga gjort rent kabelskorna på startmotorn samt på alla jordanslutningar mellan batteri och motor samt mellan motor och kaross. Gör ett test, sätt en startkabel mellan minuspolen på batteriet och en bra kontaktpunkt på motorn så får vi se om motorn startar.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Har du noga gjort rent kabelskorna på startmotorn samt på alla jordanslutningar mellan batteri och motor samt mellan motor och kaross. Gör ett test, sätt en startkabel mellan minuspolen på batteriet och en bra kontaktpunkt på motorn så får vi se om motorn startar.

Mvh GK
Well, eftersom den nu tjuvstannar på tomgång, kan det ju inte ha nåt med anslutning till startmotor att göra, eller? Däremot har jag såklart kollat all jordpunkter och även positiva anslutningar, inklusive de på startmotorn, men ingen oxid, eller glappkontakt.

Skumt, är vad det är! :???:
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]