Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorelf
Är i full fart med att åtgärda de tvåor som besiktningsmannen gav min gamla bil.

En av tvåorna är spindelled, vänster, glapp. Jag har ju den gamla modellen med en fastbultad led. Volvo hade inga sådan längre utan det fick bli biltemas spindelled. Kruxet här är att det inte följer med några nya muttrar och ska man maniskt följa Haynes stora skruvarbok så skall dessa bytas vid byte av led.

Biltema hade inga lösa muttrar och volvo är idag stängt. Kan volvo ha muttrar fast de inte har den lösa leden?

Är det något speciellt med dessa muttrar eller kan man ta vilka muttrar som helst eller kanske återanvända de som sitter där nu (vet dock ej hur de ser ut).

MVH
Elf
av *pettson*
motorelf skrev:Är i full fart med att åtgärda de tvåor som besiktningsmannen gav min gamla bil.

En av tvåorna är spindelled, vänster, glapp. Jag har ju den gamla modellen med en fastbultad led. Volvo hade inga sådan längre utan det fick bli biltemas spindelled. Kruxet här är att det inte följer med några nya muttrar och ska man maniskt följa Haynes stora skruvarbok så skall dessa bytas vid byte av led.

Biltema hade inga lösa muttrar och volvo är idag stängt. Kan volvo ha muttrar fast de inte har den lösa leden?

Är det något speciellt med dessa muttrar eller kan man ta vilka muttrar som helst eller kanske återanvända de som sitter där nu (vet dock ej hur de ser ut).

MVH
Elf
Det är inget speciellt med dessa muttrar, det är kvalitet 8.8 Det går att använda vilka som helst som har minst den kvaliteten. Volvo kan ha muttrarna och skruvarna, men det har även järnhandeln och förmodligen mekonomen och även biltema säljer detta löst i lådor och påsar (skruvar och muttrar). Har dock ingen aning om vilken biltema du har hos dej. Linköping har dock hela hyllor med skruvsortiment. Muttersortiment.
Det är alltid bra med nya skruvar och muttrar, men krisar det kan du utan problem använda dom gamla. Inspektera dom först bara. Se även till så spåret i länkarmen är rent innan du återmonterar det.
av motorelf
Tusen tack Pettson!

Biltema sålde leden via den lilla butiken som är inne i butiken (över disk så att säga), i Jönköping. Jag skickade bud och de gick dit och kollade, men det är klart är det inget speciellt med dem så har de ju hyllmeter med skruv, muttrar och annat godis i JKPG.

Tack än en gång!!
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]