Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorelf
Var nyligen hos herr bilprovningskontrollant och fick ett gäng tvåor av honom - väldigt snällt! Inga konstigheter förutom att han inte gillade att tändningslåset inte hoppar till baka till läge två efter startläge tre. Men detta problem har givit mig lite problem. Jag provade att smörja både låscylindern, stången som går förbi rattstången till den lilla elpucken som skall innehålla en lite returfjäder - allt är uppsmörjat. Men likväl förbnnat stannar nyckeln i läge tre vilket gör att inget annat funkar på bilen om man inte tar och vrider tillbaka nyckeln till läge två.

Jag har fått låna av en kompis två stycken eldosor, båda plockade från en skrot. Den ena passar inte för spåren sitter uppoch ner, och den andra fungerar lika bra, eller dåligt som min gamla.

Finns det något som jag missat att kolla? Kan det vara så att bägge tändningslåskontakterna var lika slitna? Måste jag kanske byta allt bakom ratten? Någon som har någon idé....

Tacksam för funderingar och idéer
mvh Elf
av *pettson*
Återgången i tändningslåset sitter just i kontaktpucken. Men inte i själva elen utanför. Du lossar elkontakten bakom tändlåset. Skruvar loss kontaktstycket med två skruvar på tändningslåset och byter ut just denna biten till en ny, dom blir slappa med tiden så att montera en begagnad är bara dumt. DET är den biten som som sköter om återgången och som sköter om att varje sak händer vid varje läge, det är inget som går att smörja upp.
Hade vä det lite på känn att det är en slitagedel som just blir sliten och en ny var ju inte dyrast heller...dock beställningsvara på alla Volvohandlare här i krokarna....

Tack
Ja, se där ja, en helt ny tändkontakt från den lokala Volvohandlaren gjorde saken biff en mindre tvåa att fundera över...
av *pettson*
motorelf skrev:Ja, se där ja, en helt ny tändkontakt från den lokala Volvohandlaren gjorde saken biff en mindre tvåa att fundera över...
Ja nya saker kan ibland lösa problem lättare än gamla.
Visst är det så att en ny del kan vara smidigare....men jag försöker så långt det bara är möjligt att använda mig av begagnade orginaldelar....har gett mig in på ett litet korståg mot alla som tror att man måsta puttra runt i en toyota prius om man skall köra miljövänligt....men men ibland så får det bli en ny del här och där

Tack för tipsen
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]