Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
wistfors skrev:kanon med bra beskrivning tack ska ni ha och airbagen är inget o oroa sig för om ni inte går på ström :wink: är faktist rätt så tåliga och utlöses inte av misstag.

om någon vänligperson som har dimljus på sin bild frå denna väldigt gärna ta kort i sin säkrings box då jag är väldigt osäker på om jag ens har dimljus relä i min knapp o lysen finns men händer inget när man sätter på knappen lyser ej.

Mvh viktor
Det här om bags så talar du om skrönor nu eller? För du talar definitivt inte av erfarenhet eller utbildning.
Ha full respekt för bagen, den löser väldigt enkelt sålänge vi inte talar om tvåstegs bags, dom är lite knepigare.
Dom går alldeles utmärkt att lösa ut med lite otur. Att vi inte har några direkta olyckor med dödlig utgång som iallafall rapporterats i sverige är inte, för att inga incidenter hänt. Det är för att folk utbildats till att inte ha näsan över dom, och för att vi behandlar dom med respekt och kunskap för att undvika skador på människor och egendom.
av wistfors
*pettson* skrev:
wistfors skrev:kanon med bra beskrivning tack ska ni ha och airbagen är inget o oroa sig för om ni inte går på ström :wink: är faktist rätt så tåliga och utlöses inte av misstag.

om någon vänligperson som har dimljus på sin bild frå denna väldigt gärna ta kort i sin säkrings box då jag är väldigt osäker på om jag ens har dimljus relä i min knapp o lysen finns men händer inget när man sätter på knappen lyser ej.

Mvh viktor
Det här om bags så talar du om skrönor nu eller? För du talar definitivt inte av erfarenhet eller utbildning.
Ha full respekt för bagen, den löser väldigt enkelt sålänge vi inte talar om tvåstegs bags, dom är lite knepigare.
Dom går alldeles utmärkt att lösa ut med lite otur. Att vi inte har några direkta olyckor med dödlig utgång som iallafall rapporterats i sverige är inte, för att inga incidenter hänt. Det är för att folk utbildats till att inte ha näsan över dom, och för att vi behandlar dom med respekt och kunskap för att undvika skador på människor och egendom.
airbags är inte så kännsliga som du får dom att framstå som vist går det att smälla av dom men då snackar vi total okunighet och skulle den smälla så är den ju inte direkt dödligt och allt som inte dödar det härdar. skulle den vara skadlig varför då ha den i en bil där en levande person ska sitta 30cm ifrån... du gör precis hur du vill och folk behöver inte lyssna/läsa vad jag skriver och efterlikna det.

ska se om jag ger mig på paneln i helgen tänkte försöka att sänka den lite med.

ha det gött Mvh
av *pettson*
Jag har tillräckligt många timmar jag utbildats om dom... och utbildat om dom. Och jag har skjutit min beskärda del för demo skull och för att desarmera, dom flesta brukar ha en haka som hänger långt ned och undra varför det inte pyser till som på film när kudden löser ut, dom flesta som varit med och löst ut bags glömmer det inte. En airbag på en 850 när den är nästan helt utvecklad har i stort sett samma sprängkraft som svenska armens handgranat. Hurvida du tror att en bag är dödlig eller inte det intresserar mej inte, jag VET att den är det så det är inget att tjafsa om. Nu har ju utvecklingen gått en del framåt så tvåstegsbagarna är betydligt mer avvägda och *trevligare* men även dom också fel använda är dödligt, dock betydligt svårare att göra fel med och dom innehåller inte en sprängladdning utan komprimerad gas. Och yes, man måste verkligen göra tokfel för att lösa ut, eller ha tokfel, eller mäta på fel kablage på fel sätt. Eller kortfattat bara inte ha en susning om vad man pysslar med så blir det lätt tokfel.
Eftersom du ställer frågan om varför man har den i en bil när den är så dödlig. Ja det visar väl att du inte har en susning om vad tanken med den är, så där kan jag väl fylla på åt dej.
Använder du inte bälte utan träffar bagen när du är på väg fram och bagen på väg ut. Ja då blir det dödlig utgång med en gång, garanterat snabbt och smärtfritt för din del. Men vitsen är att du ska ha bältet på dej. Vitsen är att krocken ska utlösa bältet och bagen i stort sett i samtidigt. Du stramas först in i bältet och sen far du framåt och förhoppningsvis träffar du inte kudden alls (för liten krock). MEN OM.. du träffar kudden så träffar du den när den fullt fylld och den börjat tömmas. Först då är den ett dämpelement. Träffar du den för tidigt blir du skadad, träffar du den för sent blir du förmodligen skadad eftersom den inte gjorde nån nytta.
Här har du en liten snutt med en normalsized passagerarbag tyvärr inte från en volvo, men i storlek med den. Naturligtvis ska dom upplevas vid sidan om.. live. Det finns ingen film i världen som gör det rättvisa. För att få rätt ljudnivå ställer du dej brevid närmaste jägare som använder en vanlig kaliber 12 Hagel Låt honom/ henne avfyra ett skott brevid dej där du inte har hörselproppar så är du ganska rätt i ljudnivå, gör det gärna i bilen för rätta känslan. Kanske inte så underligt att folk tycker det ringer i öronen efter. Som sagt betydligt bättre idag med tvåstegs än dom gamla.

Som sagt.. HA RESPEKT för sånt som kan ställa till det ordentligt för dej.. och se till att du vet vad du gör .. INNAN du gör det.
Då går det säkerligen bra.
Tanken är inte att skrämma upp folk. Tanken är att man ska tänka FÖRE man jobbar med säkerhetsprodukter och sånt som kan äventyra ens liv.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Bra svar Pettson! Korrekt och pålitligt. Men snälla, låt bli citeraknappen nästa gång. Har förstått att du gillar den men det behövs inte när man svarar. Skapar enbart onödig data. 1 inlägg 1 svar istället för 1 inlägg 1 citering 1 svar osv. Helt ok om man citerar ett stycke ur ett svar/fråga.
av punkt84mm
Snor lite plats på denna tråden! Asbra guide till hur man demonterar mätarhuset, men undrar om någon vet vad det är för dioder som sitter bakom ventilationscrentralpanelen samt vid växelspaken (automat), är ju inte snyggt att byta dioder på bara vissa ställen! =/
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]