Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Hjälper en polare som har strul med sin turbo bil

info om bilen -95:ans 855 t5 intalienimport det sitter en volvo V70 t5 2.3 motor.

Symtom

När man startar på första försöket men den verkar som att den bara går på 2 cylindrar
den ligger på ca 0.8 i förbrukning. det Sprutar en massa grårök när man kör.

Det luktar bensin om röken, det upphör efter ca 5 min körning, rycker lite men det kraftiga upphör.

Någon som har en bra ide?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Steg 1 är ju att kolla upp allt i tänddelar. Sen är ju frågan med tanke på motorbytet om man flyttat över spridarna från den gamla motorn som man lär göra eller inte.
av *pettson*
Rookkeer skrev:Hjälper en polare som har strul med sin turbo bil

info om bilen -95:ans 855 t5 intalienimport det sitter en volvo V70 t5 2.3 motor.

Symtom

När man startar på första försöket men den verkar som att den bara går på 2 cylindrar
den ligger på ca 0.8 i förbrukning. det Sprutar en massa grårök när man kör.

Det luktar bensin om röken, det upphör efter ca 5 min körning, rycker lite men det kraftiga upphör.

Någon som har en bra ide?
Varför verkar det bara som om den går på 2 cylindrar?
Det låter ju inte särskilt smart att pressa en maskin som ryker kraftigt i 5 minuter, dessutom utan att egentligen uppnå nåt med det? Går den på två eller inte?
Är det tändfel eller är det bränslefel? Vad har ni kommit fram till?
Vad säger kod/koder?
Är jobbet nygjort? är allt på plats?
Användarvisningsbild
av Ghost78
tja ägaren till bilen här jag får urseäkta kompisens uttalande jag feklara lite dåligt åt honom :oops:

symtom:

jag byte motor föra vintern och den har gåt lite dåligt hela tiden men jag hitta felet för två väckor sedan men för tre dar sen upp stod det ett plötligt fel på den. Gick perfekt på kvälen och jag stälde den sedan på morgonen betette den sig som den gick på två sylindrar. Men det var endast vid start och det kom en svart rök måln och den hadde ej någon tomgång hjälpte den lite och då fick den tillbacka tomgången och gick över till grå rök. Jag stengde av bilen och tog ur steg 3 chipet och monterade orginal boxsen sen har den gåt ojämt på tomgång med grå rök tills den blir varm då fersvinner nästan grå röken, ojämheten men ej helt och röken luktar bensin. Den drar typ 0,8l blandad körning :D . föra felet var en tänkabel dålig fixsa det och den drog typ 1,1 blandad körning :cry: och jag har ej hunnit kolla fel koder en...
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]