Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har till och från stora svårigheter att starta pärlan
Det hela brukar förlöpa sig under följande omständigheter, och märk väl att det är alltid så att vi har startat den och låtit den gå mycket kort tid dagen innan eller ngr timmar innan

Dag 1
Startar bilen oftast för att den står i vägen och måste flyttas ngn meter fram eller tillbaks. Den går därför endast i ngr sekunder
Dag2
Skall starta bilen och den är svårstartad. Startaren snurrar ocg går och motorn går runt, men den vil inte riktigt komma igång. Försöker med lite gas, men det händer inte jätte mycket.
Vänar lite så att startaren kan kyla av sig. Sedan nytt försök. Nu snurrar startaren men motorn går inte runt. Oftast nu fungerar det att vänta ett tag och försöka igen.
Igår provade jag ngt nytt. Lade i 4:ans vxl och puttade bilen ~5 cm framåt. Sedan klarde startmotoren av att gripa igen, men startmotoren gick nog i 20 - 30 sekunder under halvgas innan motoren hoppade igång.

Jag tror inte att det är ngt fel med motorens startkrans för det är aldrig ngr missljus annars när vi startar. Problemen uppstår alltid i samband med att den har varit startad (kall) men inte gått mer än 5 - 10 sekunder.
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]