Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beatrice
Jag har en volvo 855 (-95a) som i ett par dagar har uppträtt underligt. Den startar bra och går finfint, men tvärdör plötsligt ibland när jag lägger i en lägre växel och bromsar in inför korsningar eller liknande. Den startar på en gång efteråt och rullar på som om ingenting hade hänt.

När jag hörde mig för hos Motormännen om problemet fick jag tips om att det kunde vara gasspjället. Men efter att ha läst på forumet här har jag förstått att det i så fall borde vara problem vid tomgångskörning ... Och så är ju inte fallet.

Jag står fullkomligt handfallen när det kommer till bilar. Någon som har en idé om vad det kan vara?

/Beatrice
Användarvisningsbild
av js1
Men den går på tomgång efter att du startat den igen?
Jag skulle nog kollat efter vakumläckage eller tomgångskontakten.
av beatrice
Den går fint på tomgång. Fick reda på att det kunde ha något med luftinsläpptet att göra. Har tydligen en spricka i slangen till motorn. Det vore ju skönt med ett billigt problem för en gångs skull. En sån kan ju inte vara dyr på skroten.
Användarvisningsbild
av taxi
Är sprickan på stora slangen mellan luftfilter och insuget alltså? Tejpa och se om det blir bättre!
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]