Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mardy
thunder and lightning skrev:
Ketang skrev:
Sparkz skrev:Räcker att ta bort handskfacket och känna ovanför med handen. Den är stor som en skogaholmslimpa, så du missar den inte om den sitter där. Men inget "SRS" i plasten - ingen bag.
Man kan alltså skruva bort handskfacket utan att plocka bort resten av panelen?
I så fall ska jag kolla detta i veckan på jobbet!
Japp, skruva bort en massa skruv och sen drar man bara ut insatsen! Kommer inte ihåg hur många skruv och så är jag osäker på om det är nån mer spärr som håller fast insatsen.
Öppna handskfacket och skruva bort skruvarna som sitter i kanterna av insatsen. Ta sedan en skruvmejsel och ta bort "armarna" till själva luckan. Sen drar du bara ut insatsen och kollar precis ovanför hålet där insatsen suttit om där sitter någon airbag.
Jag har ingen airbag och då är det bara en plastkåpa som sitter där.
Användarvisningsbild
av StefanT5
*pettson* skrev:
Toffelhjälten skrev:Ring volvo och fråga dom dom kan se det!
Sanningen är att dom kan inte se det på ett helt säkert sätt som är annorlunda än trådskaparen själv kan undersöka. Visst kan dom se i pappren och i datorn? Men för att garantera i slutändan måste man ändå fysiskt kontrollera om där finns nåt.
Ringde volvo om min bil om det fanns kudde den hade inte varit tillverkad med det sa dom, men kan det va fel information menar du då?
Är ju lite viktigt när ja ska börja ha barnstol i bilen.
av *pettson*
Jag säger inte att dom har fel info, jag säger inte att dom heller har rätt info. Jag försöker inte skapa nån misstro eller nån panik heller.
Jag säger att det enda sättet att GARANTERAT veta oavsett situation, årsmodell( är det 1954 års modell så är ju en kontroll naturligtvis inte nödvändig) eller bilens historia, är att se efter fysiskt. Det räcker med att EN inte gjort sitt jobb med rapportering för att det tyvärr ska bli helt fel.
Om en bil leveras utan bag från fabrik så är det ganska osannolikt att nån betalt för att få en ditmonterad. En fråga om du litar på dom fakta eller vill bilda dej en egen uppfattning.
Däremot när man har en bil med bag monterad från fabrik så är det ibland lite si och så tyvärr med vad som är kopplat och inte, det gäller inte just volvo utan många andra märken. T.ex en bil tas in med mindre krockskada som inneburit skador på instrumentpanelen utan att bags löst ut. Man byter ut panelen och i dialogen med kunden kommer man överens om att koppla ur bagen vid reparationen. Dock kommer inte infon om urkoppling fram till en registrering. Vilket gör att bilen framförs i många år framöver med två bags på pappret och en i verkligheten. Sen finns det hempulare som vill koppla i eller ur bags själva. Som ny ägare efter en sån utan info, ja då går du ju på det som står på pappret, som kan vara väldigt fel. Dock mer sällsynt ju nyare bil vi talar om.

När jag jobbade på ett annat märke fick jag en hyrbil från OK i stockholm nånstans på min lott (jobbade i linköping). Den skulle ses över då den var 2år gammal och skulle bytas in. Problemet var kupefläkten, den lät mycket men det hände väldigt lite så att säga. Bilen var utrustad utan passagerarbag vad jag kunde se, av panelen att döma.
Vi undersökning kom jag fram till att bilen varit skadad tidigare under sitt korta liv. Jag lyfte av panelen och fann två mycket märkliga saker..
1/ Bilen hade en laddad passagerarbag. Trots panel som sa att den inte hade bag.
2/ alla luftstyrningskanaler saknades under panelen.
Vid det här laget blev jag rätt så vansinnig, det här är liksom en skandal. Visst kunde jag informerat mej via diagnosen.
Då fick jag ett scenario framför mej ifrån den verkstaden som gjort jobbet. Ett som inte är en ursäkt, men som ändå är så lätt hänt om inte alla gör sin del av jobbet. Bilen hade skadats i en mindre krock, bilen hade tagits till verkstad, delar hade beställts. Medans delarna var på väg in så blev just kanalerna och rätt panel restade. Man lade på en begagnad panel provisoriskt för att ställa ut bilen ur verkstan under väntetiden för att elliminera suget att stjäla just bags. Semestern kom. Bilen blev stående, efter semestern så tog man in bilen bland dom första bilarna, utan att kika på ordrar och drog bara fast panelen och lämnade ut bilen till hyrstället igen.
En mycket graverande idiot tabbe. Ska sånt hända? Inte alls, kan sånt hända? Absolut.. Hur VET man att man fortfarande inte har en bag när man vill vara 100 procent säker? Man tittar efter.. Eller ber nån titta efter. DÅ vet man.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]