Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kiingtimix
Har en 850 2,5 20 ventilare. Den började klydda och ville inte starta och det visade sig vara tändmodulen som va kass. Så nu sitter där en ny sån och den startar. Men innan idag så stannade bilen bara på tomgång och ville inte starta hur mkt jag än försökte. Testade med startkablar och gick till slut igång och det osade soppa och kom ut mycket oförbrännt. Den läcker olja och tror att det e nån packbox som e kass, förmodligen till kamaxelen.
Finns nämligen läckt olja runt toppen, så tror det e toppapackningen oxå.

Kan det vara därför den stannar och inte vill starta direkt pga läckaget? För allt funkar ju som det ska.
Kanske e någon givare?
Har lagt ner massa onödiga pengar redan så vill gärna ha svar från er som har haft liknande problem eller som vet vad det kan vara :)
av *pettson*
kiingtimix skrev:Har en 850 2,5 20 ventilare. Den började klydda och ville inte starta och det visade sig vara tändmodulen som va kass. Så nu sitter där en ny sån och den startar. Men innan idag så stannade bilen bara på tomgång och ville inte starta hur mkt jag än försökte. Testade med startkablar och gick till slut igång och det osade soppa och kom ut mycket oförbrännt. Den läcker olja och tror att det e nån packbox som e kass, förmodligen till kamaxelen.
Finns nämligen läckt olja runt toppen, så tror det e toppapackningen oxå.

Kan det vara därför den stannar och inte vill starta direkt pga läckaget? För allt funkar ju som det ska.
Kanske e någon givare?
Har lagt ner massa onödiga pengar redan så vill gärna ha svar från er som har haft liknande problem eller som vet vad det kan vara :)
Börja med det svåra för många.. Avfetta motorn och skölj av. Se vad som är gamla oljerester och nya?
Det brukar inte läcka runt toppen för att blockpackningen är kass.
Och är den kass förlorar du kanske EN cylinder, inte 5 som dör samtidigt.
Bilen stannar inte för att packningen är gången på en cylinder.
Om bilen läcker olja, ta reda på VAR den läcker och åtgärda? Du har ju två kamaxlar och följdaktligen 4 packboxar som möjligheter ovanifrån, plus att kamkåpan kan läcka för en del om nåt inte är ordentligt gjort.
Du kan inte tänka dej att den utläckande oljan kan tänkas spridas i motorrummet runt motorn?
Har du nån felkod?
Fungerade pumpen när bilen stannade? Så att du hörde den?
Hade du gnista under startförsöken?
Gick motorn lätt eller tungt när du försökte starta?
av kiingtimix
Ja jag har ju oxå funderat på det att det stänker runt så ska kolla närmare på var exakt det läcker. Tänkte tvätta av motorn idag.
Och kolla felkoderna osv.
Allt funkar som det ska men jag tror det e något med tändsystemet. Fast den precis har varit inne och allt e kollat i tändsystemet, bränslesystemet och så. Kan ju kanske vara nåt relä som börjar ge upp oxå.
Men igår startade den som den skulle hela dagen för körde lite ärende och det blev en hel del start och stopp utan problem.

Men ifall den e otät i motorn så kan det väl bero på det att den stannar till och inte går igång igen? :)
av *pettson*
Du har alltså kollat koderna i A2 och A6 men inget funnit förut? Har jag förstått rätt?
Visst kan bilen stanna av att vara otät? Så otät att 5 cylindrar inte fungerar mer. Kan du bara komma på vad som gör den så tät att den startar igen så köper jag att den är otät.
av *pettson*
Danne69 skrev:Kamaxelgivaren då????
Vad är det som är så fruktansvärt fel med att läsa felkoder istället för att börja med att gissa? Läs ur A6 och se om det ger nåt? Är det kamaxelgivaren så bör du också få kod på den. Det händer ibland att det inte blir det, men det är mer sällsynt.
Användarvisningsbild
av taxi
Oljan på toppen har ju många här haft, ofta är det inte värre än att packningen i oljepåfyllningslocket förvandlats till bakelit. Så jag skulle göra som Pettson säger och felsöka ordentligt. Vet du hur du gör för att kolla dina felkoder? Har själv råkat för att just kamaxelgivare orsakat stopp ibland och då fått återkommande felkod på den!
av kiingtimix
Ska fixa oljeläckaget på tisdag. Ska sätta i ny motortempgivare för fick felkod på den. Tempmätaren funkar ju inte. Ingenting funkar haha. Så hoppas det e den då e det lätt. (y) :-)-)
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]