Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Ingen signal me andra ord! Mitt tips är att byta sonden! Hade de problemet ja me, köpte en från skruvat.se, men funkade nåt tag, sen blev ja less att se lampjäveln lysa, så ja beställde en från England för dryga 800 spänn, en Boschsond (Bilia ville ha 2500 kr), ingen lampa lyser längre!

Men du har Fenix system i din bil, så de är väl Denso sond du ska ha! De gäller att få rätt sond till bilen, annars funkar de inte!

Kolla här t ex: http://www.lambdasensor.com/main/volvo.htm
av *pettson*
Står väl GLT ?.. Då är det 20V och iomed detta är det bosch system. LH 3.2
Men har man testat en beg, en från biltema och lampan tänds direkt, ja.. bör inte sonden vara problemet. Eller hur stora är oddsen för att man först hittar en sond som inte passar för att sen montera en som inte fungerar?
Däremot så vore det ju tajm att börja mäta? Finns det spänning till förvärmningen? Sonden börjar ju uppenbarligen inte att jobba i tid. En sond som går för kall, eller inte blir varm i tid tänder koden. Sen kan det ju vara tajm att kika på signalledningen? När man gjort det.. ja då kan man köpa sej en ny sond igen, om man nu inte känner att man har gott om stålar?
av starkfredrik
Har satt tillbaka min orginalsond lampan lös men utan felkoder, åkte till Ludvika och testa en annan sond va lika ändå utan felkod och lampan lös då med... Åkte då till volvo i ludvika men alla på verkstan hade gått hem :( men det satt en tjej på reservdels sidan som sa att hon kunde testa hjälpa mig så hon koppla på en hand dator och fick tag på en felkod (spjällägesgivare för hög signal) hon radera den felkoden och lampan sluta lysa :D :D
av *pettson*
Hur känns det med att nån börjat i rätt ända med felsökningen på bilen då?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
*pettson* skrev:Hur känns det med att nån börjat i rätt ända med felsökningen på bilen då?
Vet inte Pettson att man alltid byter lambdasonden när mil-lampan (lambdalampan) tänds... ;-// I allafall om "verstan-runt-hörnet" får bestämma! :lol:

Tyvärr tänker inte alla på dom viktiga punkterna:
1. Felsökning (inkl. felkodsurläsning)
2. Reparation
3. Verifiera

Vad lätt det skulle vara om alla tänkte så! Men å andra sidan, det kanske är kul att byta lambdasond... :-)-) :lol:

Ha en trevlig dag!
//Jocke S.
av starkfredrik
Men alla har inte en handator som volvo har hemma som får tag på alla felkoder... med orginalsonden så blev de ju inga felkoder.. så då frågade jag lite folk alla sa lambdasonden då köpte jag en biltemasond då vart de felkod.....
Finns visst massa olika fel som inte modulen som blinkar inte visar............
av *pettson*
starkfredrik skrev:Men alla har inte en handator som volvo har hemma som får tag på alla felkoder... med orginalsonden så blev de ju inga felkoder.. så då frågade jag lite folk alla sa lambdasonden då köpte jag en biltemasond då vart de felkod.....
Finns visst massa olika fel som inte modulen som blinkar inte visar............
Nej. Med 99% säkerhet är det ett handhavandefel. När du fick en kod med dej ut och noterat den så stegade du alltså till nästa position för att se om det fanns fler koder att läsa ur? Menar det ryms drygt 20 koder i bränslesystemets minne. Det är inte så att det ryms en kod i taget och inga fler.
Det är inte alls en massa koder som inte syns med blink koder. Däremot visar volvos utrustning MER om koderna än blinkkoderna kan förmedla. Den visar omständigheterna som den satts under. T.ex framgår det inte av ett kodnummer om koden är intermittent eller permanent, eller om signalen är hög eller låg. Det syns däremot i datorn. Men det kräver iallafall i slutändan att man MÄTER för att verifiera. Sen byter man..
Trasig pump? Rapsolja?

Hej Har en V70N 2.5T 2005 bensin. Frugan tyckte […]

Nästa elbil från Volvo?

Här är en bild på en omasekrad, in[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]