Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hangman
Tjena, jag är allmänt missnöjd med mina bromsar på t5an, dom är 286 eller vad dom är orginal, har slitzade skivor med volvo belägg...efter 3 race funkar dom inte blir som ha matolja på dom...strunt samma jag vill byta iaf! Nu till frågan!

Jag vet att man kan byta till S/V70 R bromsar på 302 mm, känns typ aa det är ju lite bättre, men ändå typ...ovärt med tanke på vad skivorna kostar och ok hållarna växer inte på träd, jag har väldigt tight budget.

Biltemas skivor är inget större fel på för en wanna be som mig själv, har aldrig haft problem med dom genom alla 30 bilar som vart små trimmade...bara beläggen som blir som snus.

Men iaf! v70N skivor är 305 MM! Och finns slitzade för 999 kr PARET!

Har ritningar på bägge skivorna och det är inte massor som skiljer, Men en den är det helt klart, nu har jag hittat en kille som säljer några OK hållare som gör att jag kan köra med v70N skivor rakt på min 850, med 850 bromsok, ända som behövs är ett par v70N skivor och hans okhållare, det låter ju riktigt vettigt med tanke på att han bara vill ha 500 kr för ok hållarna.

Har någon här satt på v70 N bromsar?

inte intresserad om s70 R bromsar som kostar multum, och mindre än v70n så skriv inget om det tack.

Vill inte heller lägga 5000 på skivor ok och belägg, utan detta borde finnas i faq en guide hur man gör för hur många t5 ägare är inte missnöjda med sina bromsar nån gång ! :)

Skriv alla ideer ni har nu =) mvh hangman
av hangman
Perra83 skrev:Du får vad du betalar för så är det bara.
Kör på biltemas skivor men köp riktigt bra belägg som tål hårda inbromsningar. Ferodo ds2500 är inte skit.

yes det låter som en bra blandning, green stuff och red stuff kan slänga sig i väggen aldrig mer sånt skit då har ja hellre biltema belägg, usch vilket skräp. Hade ferdoo på en bmw dom var riktigt bra, damma inte och tyst och nita hela tin, kan vart för bmw har rätt feta skivor också hehe.

Du har ingen aning ang vilka skivor och ok hållare jag kan ha på 850in? tror inte v70 N okhållare passar på 850 sen köpa v70N skivor och slänga på ihop med 850 oket, det är inte samma art nummer på oken och sånt iaf.

Några borde ju bytt här på forumet tycker man...varför köpa dyra 302 när man kan få 305 för halva priset?
Ja, man får ju vad man betalar för, och jag köper hellre 302:or. Varför? Till att börja med skiljer det 2,1 styck på skivorna fram, och det är väldigt mycket ofjädrad vikt. Mer ofjädrad vikt = sämre väghållning. Kan naturligtvis kompenseras med lättare fälgar. Men 302orna är betydligt billigare än fälgar som blir lättare.

Sen är det monteringen. 850 okhållare funkar inte nå riktigt bra, speciellt inte om man vill utnyttja hela bromsskivan + att med en sån hållare hamnar inte oket där det borde vara. Och sen är det ju frågan om 850oken är tillräckligt breda vilket är tveksamt.

Slutsats: köp riktiga belägg till dem skivor du har nu om budgeten är tajt. Bra belägg gör rejäl skillnad. Alternativet annars är att rota fram hållare och 302mm skivor via någon skrot eller annons.

EDIT: ytterligare tips för den budgetmedvetne är ju att byta bromsvätska och har man någon bekant på lokala hydraulikverkstan så ser man till att få stålomspunna slanga pressade, bara fram då om man tänker budgetmässigt. DEssa är dessutom längst och känsligast för svikt.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]