Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej!

som rubriken lyder så gäller detta min koppling som jag antar att jag kommer åka på att byta.

var på väg hem från jobbet i morse, låg på 4ans växel i runt 70-75km/h.
när jag då gav full gas och turbotrycket nådde fullt blås så hörde jag och såg varvräknaren öka men inte hastighetsmätaren. den slirade på kopplingen med andra ord.

bilen är chippad och laddtrycket ligger runt 0.9 bar så den är ju inte orginal.

är detta nått man kan byta själv? är det nån idé att köpa orginal sats? bilen har rullat 26700mil i skrivande stund
och antar att kopplingen förr eller senare ger upp. såg att skruvat.se har en sats utan uttrampningslager för 2100:-

har tillgång till garage och hynes handbok men den ger väl inte inblick i awd modellen? nån som vet?

är det några specialverktyg som krävs?

tips tas emot tacksamt då jag helst gör detta på egen hand då jag har mekvana. iofs aldrig bytt koppling innan, men har ju heller inte tummen mitt i handen så att säga.

// Mathias
Hej!

Ja du behöver specialverktyg och om du nu inte ska köpa original kopplingsats som förövrigt är kanske 500 dyrare så köp då en som är bättre och tål lite mer.

Dock ser jag inte meningen, min steg3 trimmade t5a håller med original kopplingen så det borde din också göra.

Byt isf manövercylindern (urkopplingslagret) när du ändå är där och byter grejjer även fast det kostar ca tusen lappen.
Specialverktyg klarade ja mig utan! Tog bara centreringspinne (Biltema har en utmärkt sats) och satt dit på ganska så exakt ändå, sen skruvade ja fast tryckplattan och dit me lådan så centrerar kopplingslamellen riktigt!

Priset för Volvos sats gav ja 2800 kr för me brorsans rabatt! (778 kr) Alltså 3600 kr ungefär på Bilia!

Artnr: Kopplingssats 272331
Tätningsring (packbox) 9458178
Urkopplingslager 9181780
Skruv 9454743

Kolla me Bilia om de är samma nummer till din bil!

Är samma procedur att byta koppling som på en FWD, är bara de att är en vinkelväxel som ska ner på en AWD! Så lite mer jobb är de!
Bytte koppling på min t5 för ett år sedan satte dit volvo orginal.
Det var en stor miss den orkar inte hålla när bilen är chippad.
Det lönar sig att fråga dom vad mycket tryckplattan orkar hålla för i Nm annars kan det bli som för mig det slirar med en gång laddet kommer väldigt surt att nu ha en chippad bil med nerställt ladd för att inte kopplingen ska slira :(
Prata med volvo i sommar och de skulle ha 12000 för byte av koppling med delar.
Men då fick ja tag på en sachs koppling för 5000 som tryckplattan ska orka hålla för mitt chipp, då ville volvo ha 6000 för att montera den och de tycker ja det är värt för att slippa skruva ner den skiten igen.
StefanT5 skrev:Bytte koppling på min t5 för ett år sedan satte dit volvo orginal.
Det var en stor miss den orkar inte hålla när bilen är chippad.
Det lönar sig att fråga dom vad mycket tryckplattan orkar hålla för i Nm annars kan det bli som för mig det slirar med en gång laddet kommer väldigt surt att nu ha en chippad bil med nerställt ladd för att inte kopplingen ska slira :(
Håller hur bra som helst!

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]