Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej. Ska snart byta kamremmen då den närmar sig 22000 samt inte känner till bilens historia.
En del som Jag varit kontakt med, säger att det är onödigt bytta vattenpumpen samtidigt?
Ett verktyg jag sett är en kil, som håller kammarna på plats, är den nödvändig i detta arbete.
Bilen är 855 2.0 t År 95
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vattenpumpen är ständigt omdebatterad. Men byter du nu så är du ju säker resten av bilens livslängd. Annars finns ju risken för ett tidigare rembyte bara för att pumpen börjar väsnas. Det går ju att byta utan en sådan kil bara man håller koll och helst markerar så man är säker på att kammarna inte flyttar sig.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag frågade på volvo när jag skulle byta kamrem på min s70. De sa att de ALLTID byter vattenpumpen när de byter kamrem. Detta därför att det är en relativt liten extrakostnad (ca 500:-) Den ska ju ändå snurra i 12000 mil..
Det går alldeles utmärkt att byta utan kil, bara man är noga med att märka innan.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det var billigt, 511kr kostar pumpen ,vad kostar arbetet?

/Kalle
av *pettson*
mikeyman35 skrev:Jag frågade på volvo när jag skulle byta kamrem på min s70. De sa att de ALLTID byter vattenpumpen när de byter kamrem. Detta därför att det är en relativt liten extrakostnad (ca 500:-) Den ska ju ändå snurra i 12000 mil..
Det går alldeles utmärkt att byta utan kil, bara man är noga med att märka innan.
Förlåt min förvåning. :shock: Jag vet nån som proklamerar att volvo ALDRIG byter och aldrig behöver byta pumparna. Att det bara är merförsäljning.
Personligen tycker jag det är kalas att dom byter.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jobbet kostar vist nåt på 1500 kr, ska försöka få Dom intreserade att få det fiksat på en yrkesskola i närheten så blir det billigt :P
Jag hittar ingen information om remmen är tidigare bytt, kan det teoretiskt vara obytt sedan ny. (23000 mil nu)

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]