Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David850
Hallo!

Är ny här på forumet, men eftersom Sveriges Volvo-expertis verkar befinna sig här gör jag ett försök att få lite hjälp.

Har en Volvo 855 från -96 som i stort sett går som den ska. Någon enstaka gång ligger tomgången runt 1500 varv. Men trycker man lite på gaspedalen sjunker tomgången till normal nivå.

I somras tändes motorfelslampan. Bilia läste felkoder, fick fram 2 4 3, spjällägessignal. Tyckte att jag skulle göra rent spjällhuset om bilen började gå dåligt.

Snart är det dags för besiktning och eftersom jag antar att bilprovningen inte gillar lysande varningslampor (eller har jag fel?!) lämnade jag bilen för rengöring av spjällhus (är inte särskilt praktiskt lagd) trots att den inte går dåligt.

Lampan slocknade sedan men tändes igen efter en minut. Nu hävdar datorn att uppvärmning av lambdasensorn inte fungerar. Mekanikern rekommenderade mig att byta sensor, men eftersom han inte kunde garantera att lampan skulle släckas efter bytet känner jag mig osäker. Surt att lägga ut 2500 om lampan fortsätter att lysa, speciellt eftersom bilen går hur fint som helst (förutom det där med tomgången då).

Så vad tycker ni? Bör jag byta sensorn? Varför gav datorn först en felkod och sedan en annan? Kan felkoderna hänga samman? Kan jag hoppas på att bilprovningen inte bryr sig om lampan? Ja, vad fan ska jag göra helt enkelt?

Väldigt tacksam för svar!
av *pettson*
Koder är bra men dom är inte livsavgörande. Det krävs ALLTID verifiering via mätning.
Gör ytterligare en nollning. Alltså nollställ systemet genom att plocka av strömmen en halvtimma. Starta kör och se vilken kod som återkommer. Ges det kod om spjällägesgivaren så brukar den inte försvinna av rengöring av spjället tyvärr. Dina tomgångsproblem berättar också om att det möjligen kan vara spjällägesgivaren ändå som spökar. Mät upp den så som angivits här i forumet för bara några dagar sedan. Visst kan det vara sonden som sagts också, men det går ju utmärkt att MÄTA för att se om den är hel eller trasig i uppvärmningen. Lossa sondkontakten. Ohm mät mellan de två likfärgade sladdarna är där oändligt värde? Isåfall är förvärmningen kass. Annars inte. Jag kan inte säga vilken färg tyvärr eftersom du inte angivit vilken motor du har i din bil, och det skiljer på olika bränslesystem.
av David850
Okej, tack för snabbt svar!

Har själv varken kunskap eller instrument för att mäta spjällägesgivare eller sond, men då vet jag i alla fall vad jag kan föreslå verkstaden.
Motorn är en B5252S.

mvh

David
av *pettson*
David850 skrev:Okej, tack för snabbt svar!

Har själv varken kunskap eller instrument för att mäta spjällägesgivare eller sond, men då vet jag i alla fall vad jag kan föreslå verkstaden.
Motorn är en B5252S.

mvh

David
En kompetent verkstad ska du inte behöva föreslå nånting alls. Om du måste ta initiativet till en felsökning så byt verkstad.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??