Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnus82
Jag undrar om det är topplocket som har gett sig på min Volvo 855, en 94a.

Idag efter den stått stilla under vecka typ så startade den fint, vi tog bort den meter med snö som låg runt omkring och när vi körde iväg så började det lukta lite bränt sen kom det rök från motorrummet, då stängde jag av bilen illa kvickt. Den var inte uppe i temp än.

När jag öppnade huven såg allt normalt ut, däremot var kylarvattnet svart men inte tjockt, är det topplocket som har gett sig eller vad har hänt? Bilen låter precis som den ska i övrigt?!

Någon som vet?
av *pettson*
Om bilen går som vanligt så starta den och låt den gå. Men kör inte direkt iväg. Låt den gå varm på tomgång sakta. På så sätt vet du om du ska stänga av. Att vattnet inte var så fint är inget onormalt. Få byter glykolen. OCH.. tro det eller ej. Det finns faktiskt en sort som är svart. Men som sagt, fanns kylvätska, oljan är okej, och tempen sticker inte iväg, samt att bilen går normalt. Låt den gå. Det finns snö och fukt precis överallt och lite till. Det lär ryka en del när det blir varmt så enkelt är det.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]