Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eusrfel
Hej!

Har en S70 -98 2.0 10v med ca 10k mil på mätaren.
Mina ECC lampor blinkar ibland orange/grönt i ca 20s ibland direkt efter start. Har börjat med detta när det blev kallt ute.
Symptomen när jag fått blink efter start är att värme kommer och den kommer dit den ska, men fläkten (som står på AUT) varvar inte upp i samma takt som motorvärmen kommer. Den håller ett konstant lågt varvtal. Går ju att fixa genom att höja fläkthastigheten manuellt, men man vill ju att grejorna ska funka som det är tänkt...
De gånger jag inte får orange/grön blink funkar allt perfekt.

Utan att läsa felkoder, går det med denna info då att säga med någon säkerhet om vad problemt är? Tänkte om det var någon vanligt fel som alltid har detta symptom.

Läste lite om felkodsläsare enligt nedan, men den verkar inte funka för S70 och ECC. Någon som kan bekräfta och finns det någon annan variant som funkar för S70 och läsa ECC koder?
http://850r.dk/pdf/850/volvo%20error%20 ... 6-1998.pdf

// Robban
Användarvisningsbild
av js1
Känns spontant som att den saknar signal om motortempen. Fläkten drar ju på när vattnet börjat bli varmt. Fast den infon kommer från Kombi-instrumentet.
Funkar tempvisaren för motortemp?

Kan säkert vara ngt annat också, jag bara spånar fritt utan att vara nån expert.
av eusrfel
Tempvisaren funkar som den ska och det är ingen skillnad på den då jag har problemet och när jag inte har problemet.
De senaste dagarna har bilen stått i kallgarage men ren från och snö och då har det inte varit några problem alls. Kan de ha något med att bilen varit snötäkt, eller rättare har haft mycket snö mellan motorhuv och vindruta? Finns väl inga givare där eller?

// Robban
Användarvisningsbild
av js1
eusrfel skrev:De senaste dagarna har bilen stått i kallgarage men ren från och snö och då har det inte varit några problem alls. Kan de ha något med att bilen varit snötäkt, eller rättare har haft mycket snö mellan motorhuv och vindruta? Finns väl inga givare där eller?
// Robban
Tveksamt, min 850 har inga givare där. Du har antagligen nåt temperaturelaterat problem. ECC:ns tempgivare sitter i lufttrummorna bakom instr-panelen. Den för "ute"-inluften sitter efter fläkten i trumman mellan fläkt och värmepaket. Sen har du en för varje kupehalva i respektive trumma efter värmepaketet och en i kupen för varje kupehalva.

En "klassiker" på 850 är att den lilla fläkten i givarna för kupetempen inte går när det är kallt. Den kan vara igensatt av damm/flock och när det blir kallt orkar den inte dra igång. På min fick jag felkod men
allt "verkade" funka normalt ändå. Värmen kom som den skulle, även fläkten drog på. På 850 sitter dom vid handtagen över dörrarna, vet inte var du har dom i S70:n. Man kan rengöra dom, antingen tar man ur dom rengör dom manuellt
eller så blåser man lite försiktigt med tryckluft. Det är mitt sista tips annars får du nog kosta på dig en utläsning. Felkoderna ligger kvar även om felet i sig kommer och går.
av kottskrapa
Givaren sitter bakom det lilla gallret mellan knappen för defrostern till bakrutan och ECC kontrollerna, man kan ta en ficklampa och titta in för att se om den é full med damm
av PTV
Blinkandet betyder att något är fel på din ecc där en sökning efter felkoder är det enda möjliga för att få reda på vad !?.Bör stå mer om detta i din bils handbok vilket det gör i min egen.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]