Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hejsan har ett stort problem när jag försöker koppla in min öppna dump på min bil (volvo 855 t5 2.0 a)

Jag har satt dumpen på insuget och sedan pluggat orginaldumpen. tagit slangen som gick dit innan och kopplat över den på öppna dumpen (vakuum slang). startar bilen och det händer inte ett skit, har försökt justera dumpen men finns inget läge där den pyser. vad är fel ????

Senare så testade jag göra om allt och sen startade jag bilen igen.. då hoppade ett rör av som kommer från turbon och går ner någonstans vid kylaren ?? DÅ får jag ett pysande ljud som jag vill ha MEN det pysandet kommer inte från dumpen utan röret :S ,,

Någon som vet vad jag gör fel ?

Behöver verkligen hjälp :(
Har du monterat den rätt på tryckröret så är det en fråga om justering av fjädern. Det får man experimentera sig fram till en inställning så att kolven eller membranet precis håller tätt på tomgång. Men det kan krävas att man antingen spänner eller släpper trycket på fjädern. Men utan att se installationen och i vilket läge kolven är så är det svårt att ge nåt råd omhur du ska justera för att det ska bli bra. Men håller den stängt hela tiden så lär du ju släppa på spänningen. Sen kan det vara ide att byta ut vacuumslangen till dumpen. Dels för att få en som är frisk, och dels för att få en så kort slang som möjligt.
ja så har jag ställt in den och den öppnar när jag släpper gasen som den ska. har bytat slangen är ca 20 cm lång kommer från motorblocket... Vad är det jag gör fel för att det inte skall fungera
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Men om den öppnar som den ska när du släpper av så antar jag att den stänger som den ska, och har du dragit slangen till insuget så funkar allt så långt jag kan förstå?

Såhär såg en gammal dumpinstallation ut i min:
Bild

Nu har jag ju ersatt röret som är i plast med ett i rostfritt, men principen och monteringen är ju densamma annars. Och röret som hoppat loss utgår jag ju ifrån att du satt tillbaks.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]