Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Renk
Har bytt motor i min 850-94 men har lite underliga problem.

Motorn drar runt men bränslepumpen går inte igång (ingen ström fram till motorn), har testat köra pumpen separat och då fungerar den.
Tändspolen blir varm och det ligger på 0.6V även om tändningen är av.
När jag försöker läsa felkoder i A2 sockeln tickar det från vad jag tror är bränsle relät (det längst till höger ovanför kylarfläkten framifrån sett) men får varken felkoder eller 111.

Undrar om det finns någon chans att symptomen ger någon ledtråd var jag ska börja leta, eller om det bara är att köra uteslutningsmetoden på allt.

Undrar även vad det är för kontakt nere på oljetråget till höger om oljestickan, för motorn jag bytte till saknar den kontakten så jag vet inte vad jag ska göra av den överblivna kabeln från kabelhärvan..

Tacksam för hjälp
/Daniel
av greenbay
Det behövs mer info innan du kan få hjälp!
10v eller 20v?
beteckning på motor som satt i från början?
beteckning på motorn du bytte till?
årsmodellpå den nya motorn?
/greenbay
av Renk
Det är en 10V motor.
Bilen är en 94:a och motorn en 93:a men båda är b5252s.
Enda andra skillnaden jag märkt förutom kontakten/givaren nere på oljetråget är att 93:an har den smalare kortare kamremmen.
av greenbay
På din gamla motor: vad går "kontakten" till?
/greenbay
av Renk
Det är det jag är osäker på, sladden kommer från kabelhärvan och går på gamla motorn till en kontakt på oljetråget till höger om oljestickan framifrån sett.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]