Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!,

Jo det börja för ett par månader sen då jag åkte iväg och inhandla mig en Volvo v70 2.5t Års 98 och med lite extra
Godis som Steg 3 Chip 3tums "downpipe" race katt. (vilket ska ge cirka 250HK).

Nu till problemet. Efter en motor tvätt för en vecka sedan började bilen gå på 4 cylindrar. Snabbt och enkelt hitta jag felet, 4:de tändstiftet var dränkt i vatten, plocka bort allt blåste/gjorde rent sedan bytte ut stiftet sen gick bilen kanon igen. Dock så drar den hur mycket bensin som helst och jag vet igentligen inte om detta är felet men tänkte skriva med det ifall!. Som sagt då rymmer ju min 70L exakt och på dessa mängder kommer jag cirka 40/45MIL! Nu är ju bilen visseligen vässad en anning och det är alltid kallt och jävligt dom här års tiderna men är detta värkigen normalt?. Bilen är även nerställd under vintern till 0,6ladd. färdatorn säger att bilen drar 1,3 1,4 blandad körning.

Vad kan jag göra åt det här?.

PS har provat 95 samt 98 oktan och skillnanden är minimal!.
Du vet att dom där bilarna drar något så in i norden med bränsle så det behöver inte alls vara något onormalt. Är det automat också så drar den riktigt ordentligt.

Om du vill kan du kolla anliggande bromsar, att tempmätaren ligger stabilt på kl. 15, lufttryck och eventuellt kompressionsprov. Läsa ut felkoder kan du göra med.
min v70 glt automat vill ha 1,2l milen vinter tid,tycker inte det låter jätte konstigt med allt trim,när gjorde du en service senast?
olindh skrev:Du vet att dom där bilarna drar något så in i norden med bränsle så det behöver inte alls vara något onormalt. Är det automat också så drar den riktigt ordentligt.

Om du vill kan du kolla anliggande bromsar, att tempmätaren ligger stabilt på kl. 15, lufttryck och eventuellt kompressionsprov. Läsa ut felkoder kan du göra med.

Jo jag vet om att dom är ganska så törstiga men tycker denna är lite extreme ?. Sen så är det ju vinter och mycket kall startar så klart den vill ha mer bensin också!. Kanske är normalt iaf då men rulla på med lite tips och tricks så kanske ja kan dra ner förbrukningen iaf :). Allt annat ska vara bra, ett komp test ska jag ta mig an att göra!, Något tips på var?.
alex960 skrev:min v70 glt automat vill ha 1,2l milen vinter tid,tycker inte det låter jätte konstigt med allt trim,när gjorde du en service senast?

Okej!. Service görs ständning var inne senast och gjorde bas service på volvo för 250mil sedan. Tänkte göra ett komp test och se vad ja får ut på det!.

Kolla upp luftförvärmningen också[…]

VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]