Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisring
Har en 850 GLT som går väldigt ojämt när man kör med den. Den går ryckigt hela tiden både vid 50,70,90,110 alltså hela tiden. Och när man kör den riktigt hårt så dör motorn och så tänds lambda lampan. Var inne på en bilverkstad och frågade om hjälp men han var ingen servicekille =(
Men har lite olika förslag på vad jag ska göra, ifall de kan vara rätt

* Lamdba sonen
* Kamaxelgivare
* Soppa pumpen

Någon som skulle vilja hjälpa mig och berätta hur man ska trycka på dem två boxarna i motor utrymmet för att få fram fel medd ? Hur man ska hålla inne och vart man ska sätta m.m. ?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
A2, alltså hål 2 i den svarta boxen märkt A är bränslesystem.
A6 är tändsystem.
Har du ett system som heter Fenix är A6 tomt, det är ett kombinerat tänd/bränslesystem i samma styrenhet och alla koder kommer i A2.
A3 - ABS
A7 - Kombinationsinstrument.

Tändning på, sätt i kabeln och tryck en gång på knappen så blinkar felkoden ut.
ex: **---***---** = 232
*=blink
---=3 sek. paus
av Fisring
Tack för hjälpen, ska ta med den bärbara datorn ut o kolla, men för tillfäligt är klockan lite över ett och de ösregnar! :;P
Tack för välformulerat svar, återkommer me felkoderna imorgon.
av import5an
Gissning vilken kod du får. 5-4-1. Det fick jag. Min lampa tändes också häromdan. Vad är EVAP-ventil och var sitter den? har en T5:a.
av Fisring
import5an skrev:Gissning vilken kod du får. 5-4-1. Det fick jag. Min lampa tändes också häromdan. Vad är EVAP-ventil och var sitter den? har en T5:a.

Vad kostar en sån ventil ? och vart sitter den då ? Min tänds bara när ja kör bilen hårt alltså varvar långt o drar den i växlaran :s skumt som fan
Användarvisningsbild
av g00ey
Enligt Haynesmanualen används Fenix endast på icke-turboladdade 10-ventilsmotorer. Det vanligaste systemet på turboladdade motorer är Motronic 4.3 som även den har gemensamt styr för både bränsle och tändning i en enda styrenhet. Det är LH 3.2 Jetronic som har separat styr för tänd och bränsle. Denna används endast på icke-turboladdade 20 ventilsmotorer.

Men jag förstår inte varför du skall ta med datorn ut till bilen?
EVAP-system:
EVAP står för Evaporative Control System och är ett vakuumstyrt system som tar hand om de gaser som avdunstar från bränslet i bränsletanken och förhindrar därmed att de släpps ut fritt i atmosfären. Bränsleångorna passerar i ett slangsystem från bränsletankens påfyllningsöppning genom en roll-over ventil till en behållare (“kanister”). Denna absorberar bränsleångorna och förhindrar att dessa kommer ut i atmosfären.

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]