Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrmariestad
köpte en 855 för ett tag sen och den började ganska snart att krångIa men bara när den är varm när man ska växIa på Iåga varv så rycker den men sIutar 1500/1700 och går jätte bra nån som har nån anning vad det kan vara ??
av *pettson*
mrmariestad skrev:köpte en 855 för ett tag sen och den började ganska snart att krångIa men bara när den är varm när man ska växIa på Iåga varv så rycker den men sIutar 1500/1700 och går jätte bra nån som har nån anning vad det kan vara ??
Eftersom ingen vet vad du har för motor i din 855 så blir det svårt att göra ett bra svar. Men som alltid så är det alltid ett färskt fördelarlock/ rotor, färska tändkablar och färska stift som gäller. Återstår det ryckningar då så blir det mer modellspecifikt.
av *pettson*
mrmariestad skrev:det är en 2,5 10 ventiIers
Och bilen har fått allt jag sa i mitt förra inlägg?
av *pettson*
mrmariestad skrev:ne inte änmen snackade me en kompis som har samma feI
Men vet du nåt om hur gammalt fördelarlock och rotor är? Eller om tändkablarna är bytta? För det ingår INTE i nån service, det är inget ovanligt att jag servar årsmodell 1993 och orginallock och rotor samt kablar sitter kvar. Dom brukar se ut som nedbrunna spjälstaket invändigt..
Det här är typiska bilder från dom som klarat sej *bra* där ägarna tittat på fördelarlockets blankhet på utsidan för att bedöma om det ska investeras pengar eller inte.
Locket och rotor samt tändkablar var märkta 1994 och bilen hade gått endast 24000 mil..
Bild
Bild
av *pettson*
mrmariestad skrev:ska koIIa det i morgon på Iocket och det hur ofta bör man byta kabIarna ??
Jadu.. dom ska bytas när dom blir slitna. Det finns inget direkt miltal, men man bör byta dom när dom börjar bli stela och eller att isoleringen börjar bli lite hård.
Sen har det ju hänt en del med tekniken i att tillverka kablar sen 90 talet. Det är inte så att man ska byta varje år, men har man en årsmodell 1996 så är ändå kablarna 14 år gamla oavsett om bilen stått stilla eller om den körts flitigt. Tiden påverkar materialen likväl som användandet.
av mrmariestad
det Iocket du visade här var jätte fint mot vad mitt var !! ska Iägga upp en biId så får du ett skräck exempIar brrrrrrrrrrr den gick bätter men inte hundra
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]