Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nu en framruta utan spolarvätskans rengörande funktion på min 855 -97. ??:-/ Den sista gången spolarvätskan tittade ut genom munstyckerna så var strålen lite svagare än vad den var annars. :( Jag har kollat säkringen och den är hel, och jag har kopplat bort slangen som går från behållaren via pumpmotorn till munstyckerna vid backspärrsventilen som även är en T-koppling (slangen kopplades bort före T-kopplingen). Och ingen spolarvätska kom fram, men vindrutetorkarna och strålkastartorkarna gned på som de skulle. :| Var sitter motorn? :?: Och hur gör man för att byta ut den? Var sitter elanslutningen till motorn? Det kan vara bra att mäta om det kommer fram ström/spänning till motorn först av allt. Jag är tacksam för all hjälp i detta. ?:-/
Idag kollade jag där under, och mycket riktigt så sitter en spolarpump där. Men den är till bakrutan, :( framrutans spolarpump sitt inskuten uppifrån spolarvätskebehållaren och sedan så har man lyft upp allt och monterat det under innerskärmen. Jag frågade en verkmästare på Volvo och han sa att han hade för sig att man måste lyfta ner hela behållaren för att få ut pumpmotorn. :(
Nu har jag bytt pumpen och det fungerar nu. :D Det som kan vara bra att tänka på är att det inte får finnas små lösa föremål (grus, sten o.d.) där när man ska byta pumpen. :!: Och att den nya pumpen ska vara rumspempererad på ca 20 grader, för att frånslangsanslutningen är i 90 graders vinkel rakt ut från pumpkroppen och karossen har en plåtkant som är lite i vägen för frånslangen och anslutningsröret. Man får tillta och vrida pumpen med slangen lite. Det är också en god idé att trycka ner från-slangen onödigt mycket nedanför plåtkanten för att undvika att slangen ligger sträckt och då får ett veck precis efter slanganslutningen. :-)-)
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]