Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joockeg
Tjena. Har märkt att bara nyligen så ha det börjat komma ett tickande ljud från höger bakhjul för varje varv. Är inte insatt i Volvo Men det måste väl nästan vara något som ligger löst och skaka? Kan det vara ett belägg som lyckats lossna eller? Har inte kört med han på någon månad och igår så tvättade och vaxade Jag han sen skulle Jag ut med han en liten runda och då märkte Jag först av ljudet... All hjälp uppskattas.

Har ett andra problem också dock med frambromsarna (troligen). När man bromsar så låter det högt framifrån när man sitter inne i bilen, utanför hörs det inte bra. Inte ett skrapande ljud eller så, bara som om att den bromsar med ren metall mot skivan. Dom tar inte lika bra heller utan man får stampa rätt bra för att stanna in. Hittade metallflis i fälgen med så kan inte tänka mig vad annat det kan vara än nedslitna bromsbelägg? Men igår när vid tog ner hjulet så var ju minst hälften av belägget kvar. Kollade bara vänster fram inte det andra. Men fattar inte var metallflisen kan komma ifrån? Eller själva problemet att de tar dåligt och hörs så obehagligt? Någon som vet vad det kan vara? Skivan var lite ojämn och rostig vet inte om detta påverkar.

Mvh Jocke tack i förskott för hjälp.
Användarvisningsbild
av V850glt
Det med bakhjulet kan kanske vara klabb med bromstrumman..

Om en del av bromsskivan är rostig så påverkar det bromseffekten.
Du skrev att de bromsklossarna är halvslitna, är bromsklossen jämt sliten på hela ytan??
av Joockeg
Jag har skivbroms överallt.

Skivan är ju lite rostig inte jättemycket, men kanterna var ojämna och det fanns något uppsprucket parti i skivan. Klossen var relativt jämn över hela ytan.
Användarvisningsbild
av Emilio
Joockeg skrev:Jag har skivbroms överallt.
Men i mitten av bakskivorna så har du trummor, de är till parkeringsbromsen.
Användarvisningsbild
av V850glt
Emilio skrev: Men i mitten av bakskivorna så har du trummor, de är till parkeringsbromsen.
Just precis.. den är lite knepig att plocka loss, gäller leta fram justeringsskruven och lossa handbromsen ( vid skivan ).
Jag hade ett liknande problem med rostiga skivor.. så det var bara att plocka loss och svarva bort lite rost.. man kan ta lite sandpapper och slipa bort lite rost på insidan om man inte vill betala någon hundring som det kostar hos en smed..
Kolla även hur hur handbromsen sitter i sitt fäste. min hade lossnat lite på ena sidan..

hittade en sida på hur det kan se ut..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

Hoppas detta kan vara till hjälp..
Användarvisningsbild
av V850glt
Glömde tillägga...
Om du ska plocka bort skivan för att kolla handbromsbackarna så måste du plocka loss styrpinnen först, sen är det bara att leta reda på var justeringsskruven sitter.

Det gör du genom att placera hålet längst upp (kl 12)och försiktigt köra in en skruvmejsel i hålet och sakta snurra åt något håll (minns inte om det är till vänster eller höger)tills du kommer till ett stopp och vips så har du hittat justeringsskruven.

Det är mindre än ett kvarts varv du ska vrida iaf. Sen är det bara att peta uppåt eller nedåt med skruvmejseln då justeringsskruven sitter vertikalt (se bilden på länken ovan) och tills du når botten, du kommer då antingen att spänna handbromsen eller lossa den helt. Kan kanske behöva att banka ut den försiktigt om den har rostat fast..
Blir att Jag bumpar min gamla tråd nu, men onödigt att skapa en ny. Var inne på en Volvoverkstad där en kille kollade och lyssnade lite i all hast och han sa att det var bromsar bak, och att skivor, klossar samt backar bör bytas. Vad tror ni, kan det påverka så mycket med högt ljud och dålig bromsverkan om skivorna är rostiga, lite söndriga? Samt förstår Jag inte varför han menar att det är bak, då skivorna ser lika dåliga ut fram.

Vad säger ni?
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]