Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Idag när jag parkerade bilen märkte jag att fjärrdosan slutat funka!
Provade även med den andra jag har och det var samma sak där och den funka ju när jag låste upp bilen vid jobbet!
Bilens centrallås funkar som det ska när jag använder nyckeln i dörren!

Tror ni det kan vara mottagaren som sitter ovanpå kombi instrumentet som kan vara boven? Har märkt att den gradvis tappat längd dom senaste åren trots batteribyte i larmdosan....
Bilen är en V70-98

mvh
Upplevde exakt samma problem som dig att dosan helt plötsligt slutade fungera, dock för mig var det när jag skulle ut och åka efter att ha låst två timmar innan med dosan. Testade även den andra dosan (som jag dock inte använt på väldigt länge) och samma fel på den. Visade sig dock att båda batterierna var dåliga och med nya så fungerade dosorna fint igen. Men då du säger att du bytt batteri nyligen så kan det ju vara något annat. Har du kollat säkringen till systemet, sitter i säkringsboxen under motorhuven, kommer inte ihåg nummer nu men det står i locket.
Om det inte funkar på en specefik plats, så är det radiostörningar där
Om det är samma fel på båda fjärranrna (sluta funka samma dag) så kan vi anta att dom är felfria, o då är det bara motagaren kvar.

Motaaren på din bil brukar inte sluta fungera, men det förekommer att räckviden försämras regält, kolla om det funkar att låsa upp med fjärren nära framrutan på förarsidan.
Har provat att hålla bägge fjärrarna närmast mottagaren o det funkar inte! Det låter ju otroligt att bägge fjärrarna skulle få tomma batteri samtidigt men jag hittar inga säkringar som gått heller så jag kanske får prova att köpa en ny mottagare har du nån aning om va den kan kosta?
o du har provat med bilen på annan plats?
När min slutade funka gjorde jag "omlärningsgrejen", slå på/av tändningen 5 ggr snabbt och 5:e gången lämnar du tändningen på och trycker på fjärren! Fast det kanske bara gäller VGA II till 850, nån som vet?
Kom på en sak imorse!
När jag stängde av bilen på jobbet så tände sig inte innerbelysningen när tändningen slogs av som den brukar göra! Efter att ha joxat lite med tändlåset så tände den sig och då funkade det plötsligt att låsa med fjärren igen!
Även rattlåset verkar skumt för det låser sig inte längre men det kanske är en annan femma!

Brukar det vara problem med bottenkontakten som sitter i botten på tändlåset? kanske skulle börja med att byta den?
Låter rimligt att kontakter i tändningslåset bränt ihop. Lyser det någon lampa på instrumenteringen när du tar ut nyckeln? är inte säker men det ska väl inte gå att låsa när nycklarna sitter i låset/ bilen är igång? testa om det går att låsa med nycklarna i eller bilen igång. Går inte det är det ju troligt att tändningslåset kreverat
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]