Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har lagt märke till att ibland när jag svänger till höger så raslar det från vänster framhjul.

Det händer inte varje gång jag svänger men jag har lagt märke till att det händer varje gång jag kör ut ifrån garage källaren på jobbet. där kör jag långsamt upp en kort men brant bakke, ungefär 2 bilar i längd och direkt uppe före man är helt uppe så svänger man skarpt till höger och då rasslar det till rejält.
Men sen svänger man till skarpt till vänster får lite mer fart svänger höger ut på stora vägen och då låter det inte något.
Detta händer ibland andra ställen när man kör långsamt och svänger höger, men inte med like kraftigt ljud.

Om jag står still och svänger så låter det inte annat än standard ljudet från hydraliken till servo.

Men om jag kör snabbt och svänger kraftigt till höger så kommer det et högt surrande ljud som bara kommer vid högersväng.

Någon ide?

Brian.
av noppe72
Kolla hjullagret....
Användarvisningsbild
av eldaria
Jo det misstänkte jag med när jag hörde surrandet.
Men jag hadde et dåligt hjullager på min gammla bil, och då rasslade det inte men surrade eller närmare tjöt väldigt högt vid omkring 80km/t, men detta surrar bara när man svänger.

Men kan man "kolla" lagret utan at byta det?
Användarvisningsbild
av eldaria
Tänkte på en grej som kanske är interessant.

Det Surrande ljudet när man kör och svänger, det låter lite grann som hydralik.

Och det är samma fekvens oavsett fart, om jag kör 20km/t och svänger kraftigt, så har det samma frekvens som om jag kör 120km/t och svänger.
Användarvisningsbild
av eldaria
Ingen som har förslag, eller kanske hur jag kan kolla om det är hjullageret?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hjullagerljud bruka öka och minska rätt tydligt när man svänger lite svagt i landsvägsfart. Brukar höras om man lyfter och snurrar på hjulet för hand.

Känn på hjulbultarna, händer ofta att de är lösa på våren när folk har bytt från plåt till alufälgar utan att göra rent anliggningsytorna.

Fattas det servoolja? Fyll på och gör några fulla rattutslag för att lufta systemet.
Användarvisningsbild
av eldaria
ok, takkar, ska prova att lyfta bilen imorgon och snurra lite....
Användarvisningsbild
av eldaria
ok, så idag lyfte jag upp bilen och snurrade hjulet, rullar fint utan några som helst problem, inga missljud.
Provade att snurra ratten hela vägen i båda riktnigar, vid rattutslag så kommer det et gummi mot gummi ljud, men det kommer ju från det gummit som sitter vid axeln.

Kollade också Servo Olja, den var helt full.

Roliga var at då jag körde iväg till jobbet efter ha fixat med bilen, så rasslade det igen när jag svängde ut på vägen.
Blir inte klok på den.
av JH
ABS:en gör ju ett självtest när man kommer upp i 30 kmh första gången efter start, men inte i 120...

Kan inte ABS:en få spel om det glappar i en hjulgivare/kabel?

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]