Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej
Bilen i fråga en V70 1999 2,5T AWD.
Hade problem med imma i bilen och började misstänka resirkulations spjället eftersom värmepaketet är endast 6mån gammalt :-(O) .
Och efter lite felsökning konstaterade jag att mycket riktigt spjället hade låsat från motor axeln.
Men blev lite tveksam på funktionen. När den skulle öppna gick motorn jämt och fint men när den skulle stänga gick det mera hackigt som att den pulsa fast spjället. Ska det vara så eller skall det gå jämt fast med eller är det så att mitt går tungt och därför havererat?

MVH
Jan
av oldtimersmc
Kolla dreneringsslangarna framför torpedväggen i motorrummet det kan vara plugg i nederdelen av dessa och då svämmar det över och rinner in i luftkanalerna då det regnar eller då du tvättar bilen

Brukar vara fyllda med "jord" löv småkvistar och detta bildar med åren en plugg (har varit med om det just på min 99 och kunde fan inte fatta varför det var imma på rutorna.
Så jag tror nog mer på det än på spjället om det som du säger ändå rör sig med fulla slag.
Men sök på forumet det finns fler som har samma problem
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]